Gajdán Gabriella, gyógypedagógus
 

A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola Oligophren – Szurdopedagógia

(értelmi és hallássérült) szakán végeztem 1985-ben.

 

Pályámat a Nagyothallók Általános Iskolájában kezdtem, ezután nagy váltással a Béke Nevelőotthon Fiú Utógondozó Intézményében folytattam, ahol nevelőtanárként igen fiatalon komoly problémákkal küzdő, börtönviselt felnőttek rehabilitációs munkájában vettem részt.

14 éve dolgozom gyógypedagógiai tanárként tanulásban akadályozott (enyhe), értelmileg akadályozott (középsúlyos) és autista spektrumzavaros gyerekekkel egy szegregált intézményben. Az előkészítő csoporttól – akkor még volt -, egészen nyolcadik osztályos tanulókat egyaránt tanítottam és tanítok. A hosszú évek alatt mindig volt heti több órás egyéni fejlesztési feladatom is.
Főleg komplex gyógypedagógiai, illetve dyslexia-dysgraphia, beszédfejlesztő foglalkozások. A Meixner Ildikó féle módszert használom, vallom, hogy a többségi iskolákban is ezt a tankönyvet kellene alkalmazni más tankönyvekkel együtt, mivel az ilyen jellegű tanulási zavar gyanús óvodásoknál és kis iskolásoknál nagy segítséget nyújt.

Munkám mellett másodállásban dolgoztam két évig egy magánóvodában fejlesztő gyógypedagógusként, ahol főleg autista spektrum zavaros gyerekek jártak, igen széles skálát mutatva. A hagyományos módszertanok mellett igyekeztem kreatívan hozzáállni a fejlesztéshez, mivel sokszor bizonyos tárgyakkal, játékokkal lehetet csak őket motiválni.

Ayres mozgásterápiát, kombinálva az alapozó mozgásterápiával, illetve a Lakatos Katalin által kidolgozott TSMT tornával nagyon jó eredményeket értem el a beszédindításnál, a kis-és nagy mozgások, egyensúlyproblémák, figyelemzavaros óvodásoknál. Egészséges kisbabáknál is nagyon tudom javasolni az ilyen jellegű „babatornát”.
 

Két éve a Pannon Kincstár Tanoda oktatójaként is dolgozom, ahol a gyógypedagógiai munkát segítő hallgatók képzésében veszek részt, az elmélet tanításon kívül a gyakorlati tapasztalatok elsajátításában is segítem őket.
 

Két felnőtt gyermekem és egy közel három éves unokám van. Újra átélem azokat a pillanatokat, amikor kicsik voltak a gyerekeim, de már más szemmel. most a vele töltött idő csak az övé. Az egészségesen született gyermeket a folyamatos felfedezés hajtja. Mindent utánoz, kipróbál, megtapasztal, egyéni szabályokat hoz létre. Ezt kell megtanítanunk a valamilyen fogyatékkal élő és kellő motivációval nem rendelkező gyereknél is.

Időnként animátorkodom egy fejlesztő játékbolt megbízásából, a különböző játékok számtalan fejlesztési területét megmutatva a szülőknek, gyerekeknek.

Itt tapasztaltam, hogy a kicsik tapogatják, nézegetik, mindent kipróbálnak vele, néha megdöbbentő számomra is, hogy milyen kreatívak. A szülők pedig azt kérdezik, hogy mi a szabály?

Nincs szabály, egyelőre csak ismerkedjen a játékokkal.
 

Vekerdy Tamás gondolataival sok mindenben egyetértek, de legjobban azzal tudok azonosulni, hogy a gyerekek minél tovább és sokat játsszanak, és ezt a szülők se felejtsék el!

  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu