Jövőre már iskolás lesz! 

Tanácsok iskolakezdés előtt

 

Minden szülő és óvodás kisgyermek izgatottan várja az iskolát. A családokban általában elhangzanak a következő kérdések. Milyen lesz a tanító néni? Milyenek lesznek az osztálytársak? Be tud-e majd illeszkedni az új közösségbe a gyermekem? Hogy fog menni neki a tanulás? Fogja-e szeretni az iskolát?

 

Azok a szülők, akik mindíg pozitív visszajelzést kaptak a gyermekükről, bizakodóak.  Akiknek az óvodából már jeleztek problémákat, esetleg némi szorongással várják a beiskolázást.

 

A gyermekünkről kapott első iskolai visszajelzések lehetnek nagyon örömteliek, esetleg fájdalmasak.

 

Én abban szeretnék segíteni, tanácsot adni a szülőknek, hogy mire figyeljenek a beiskolázást megelőző időszakban, hogyan értékeljék az óvodai szakemberek jelzéseit, mikre érdemes rákérdezni a gyermek óvodai tevékenységével kapcsolatban és otthon, mik azok a tevékenysegek, amik segítik a gyermekek fejlődését, felkészülését az iskolára.

 

Ha valakit ezek a kérdések foglalkoztatnak, esetleg problémája van, bátran fordulhat hozzám kérdésével emailben vagy online beszélgetés keretében.  Továbbá ajánlom az oldalunkon megjelenő cikkeket is.

 

 

 

Gergényiné Németh Erika, gyógypedagógus, drámapedagógus

 

A gyerekekkel való közös tevékenykedést, tanulást kihívásnak, izgalmas felfedezésnek tartotta mindíg. Ezért erősen motivált arra, hogy új lehetőségeket, módszereket ismerjen meg vagy alakítson ki. Nagyon fontos számára az önreflexió, ami sokat segített neki a különféle élethelyzetek és problémák megoldásában. Gyógypedagógusi pályája során sok emberi életbe, sorsba látott bele és ez folyamatosan alakította, fejlesztette empátiás készségét. Ennek köszönhetően a gyermekekkel, családokkal mindíg bensőséges kapcsolatot sikerült kialakítania. Szereti és igényli a változatosságot, meglátja a nehéz helyzetek humoros oldalát is. Többek között ezt az életszemléletet  igyekszik diákjainak is átadni.

 

Munkája során nem elégszik meg a tankönyvek által adott lehetőségekkel, törekszik a csoportjának leginkább megfelelő differenciált feladatsorok összeállításával. Tapasztalatait, ötleteit összegyűjtve, társszerzője volt egy helyesírási gyakorló munkafüzetnek és több szövegértést fejlesztő munkafüzetnek, amit diszlexiás gyermekeknek ajánlottak. 

 

Kapcsolat: erikagergenyine@gmail.com, skype: erikamajus  

 

 



 

 
 

Nehézségek az első osztályban – a ceruza önálló életre kel. 

Tanácsok az írástanulás megkönnyítéséhez

 

“Egyszer régen az írkámon,

született egy ákombákom. “

 

Elérkezett a várva várt nap! Csemeténk iskolás lett! Az első napok, hetek tele vannak élményekkel, izgalommal. Gyermekeink ismerkednek egymással, a tanító nénivel, az iskola épületével, az új szokásokkal. Aztán elkezdődik a tanulás.

 

Megszületnek az első betűelemek, betűk a papíron. Van akinek könnyedén megy, de van, akinek görcsösen. Sehogysem lesz olyan szabályos az a betű, mint amilyet a tanító néni ír, vagy a másik kisgyerek. Görbül, kilóg a sorból... kunkorodik, amikor nem kéne... alig látszik a papíron, vagy éppen még a ceruza hegye is beletörik a nagy igyekezetbe.

 

Radírozás, maszatolás, görcsös kezecskék, ákombákomok és legördülő könnycseppek.

“Nem szeretek írni! Nem akarok írni!” - hangzanak el a tiltakozások.

Egy szülő sem szeretné, ha idáig jutna el a dolog. Mégis, mit lehetne tenni? Hogyan lehetne megelőzni ezt a kudarcélményt? Ha már bekövetkezett, hogyan  tudnék segíteni a gyermekemnek?

 

Ha ezekre a kérdésekre szeretne választ kapni, olvassa el cikkeinket vagy ha személyes tanácsot szeretne, keressen meg emailben, de online beszélgetést is kérhet.

 

Olvashatatlan, amit írsz!

Tanácsok diszgráfiával kapcsolatban

 

Minden szülőt nagy öröm tölt el, amikor gyermeke leírja az első szavakat. Hatalmas teljesítmény idáig eljutni, egy hat-hét éves kisgyereknek!

Sajnos az írás tanulás sok gyereknek jelent nehézseget és kudarcélményt. Sok esetben az írás külalakjával van probléma. Táncolnak a betűk össze-vissza, kilógnak a sorból, esetleg torzulnak és kiolvashatatlanok.

Az is előfordulhat, hogy tetszetős a külalak, de a leírt szóból kimaradnak betűk, esetleg 1-1 betű, szótag helyet cserél, bizonyos betűk pedig folyamatosan felcserélődnek.

Még ijesztőbb a dolog, ha ez a két dolog együtt jelentkezik.

A tanító néni nem győzi javítani a hibákat. A szülő a fejét csóválja, nem érti, mi lehet a baj. Közben teljes az egyetértés abban, hogy a csemetének többet kell gyakorolni. Aztán még annál is többet... de mégsem javul a dolog. A gyerek pedig közben egyre görcsösebb, egyre jobban utálja az egészet, pedig igazán meg akar felelni az elvárásoknak és tényleg szeretne szépen, olvashatóan írni. De amire még ennél is jobban vágyik, az a dícséret.

 

Mi lehet a probléma? Sajnos, ha a fenti tünetek nem javulnak, akkor mielőbb szakemberhez kell fordulni. Egy nagyon egyszerű vizsgálattal kideríthető, hogy mi áll a probléma hátterében. Ha szükséges, el kell kezdeni az egyéni fejlesztést. Ez nem azt jelenti, hogy még többet kell írni és gyakoroltatni, hanem a problémát előidéző  részképességeket kell fejleszteni.

 

Ha a fenti tüneteket tapasztalja iskolás gyermekénél és érdekli mi okozhatja a problémát, oldalunkon elolvashatja a diszgráfiával kapcsolatos cikkeinket. Természetesen szívesen adok tanácsot akár emailben, vagy online beszélgetésben, ha arra lenne kíváncsi, otthon mit és hogyan tudna segíteni gyermekének. Egy beszélgetés abban is sokat segíthet, hogy a szülő könnyebben fel tudja dolgozni ezt a problémát és sikeresen tudja támogatni gyermekét.

 

 

 

Olvasni jó!?

Tanácsok olvasási problémák és diszlexiával kapcsolatban

 

Az olvasás csodálatos dolog! Új ismeretek és élmények megszerzésének lehetőségét nyitja meg a gyermekek számára. Elrepíthet minket a mesék, a fantázia, a tudomány birodalmába. A könyvek segítségével bejárhatjuk a világot, érdekes emberek izgalmas életét ismerhetjük meg.

Minden szülő izgatottan várja, hogy gyermeke megtanuljon olvasni. Amikor felismerik az első betűket, majd nagy igyekezettel próbalják összeolvasni azokat, büszkén figyeljük őket, örömmel újságoljuk a családtagoknak, barátoknak, hogy gyermekünk már mit tud elolvasni.

Gyakran türelmetlenek vagyunk és szeretnénk, ha egyre gördülékenyebben, gyorsabban menne az olvasási folyamat. Közben nem is gondolunk arra, hogy az olvasás elsajátítása milyen hatalmas teljesítmény, hogy számtalan képesség megfelelő működése és összhangja szükséges hozzá. Véleményem szerint fantasztikus teljesítmény a 6 év körüli gyermekektől, amikor megtanulnak olvasni, írni!

 

Természetesen ez a folyamat nem egyformán megy végbe mindenkinél. Van, aki könnyebben veszi az akadályt, van, aki nehezebben. Sok kisgyerek komoly nehézségekbe ütközik az olvasástanulás során. Lassabban idézi fel a betűk hangját, esetleg összetéveszti azokat, kihagy betűket az olvasás során.  Előfordul, hogy felcseréli az olvasás irányát. Ha már minden betűt ismer és mondatokat is olvas, akkor esetleg nagyon lassú, vagy egyenetlen a tempója. Az olvasott szöveget nem érti meg vagy ha meg is érti, könnyen elfelejti a tartalmát.

Ha a szülők a fenti problémákkal találkoznak, általában kétségbe esnek, többnyire fogalmuk sincs, hogy mit tegyenek. Csalódottnak érzik magukat, próbálnak gyermeküknek segíteni, gyakorolják velük az olvasást, amihez persze egy idő után már kislányuknak, kisfiuknak nincs igazán kedve, mert nagy küzdelmet jelent számukra. A feszültség pedig egyre nő, a teljesítmény nem javul és egyre távolabbi az az öröm, amit az olvasás jelenthet.

Ezért nagyon fontosnak tartom, hogy már óvodás korban figyeljünk bizonyos dolgokra, amik esetleg jelezhetik, hogy gond lehet az első osztályban. Ha az olvasástanulás során a fent leírt tüneteket tapasztalja, ne habozzon szakemberhez fordulni! Játékos, gyermekük számára érdekes vizsgálattal, hamar fény derülhet a problémák okára.  Az időben elkezdett fejlesztés megkímélheti gyermeküket és önöket is  a sok kudarctól!

Ha bizonytalan és tanácsra lenne szüksége, oldalunkon részletes cikkeket találhat a tanulási nehezségekkel kapcsolatban. Szívesen válaszolok kérdéseikre emailben, vagy online beszélgetés keretében. Oldalunkról letölthet gyakorlatsorokat is. Szükség esetén fejlesztést végző szakembereket tudok ajánlani.

Munkatársaim és az én célom is az, hogy a nehézséggel küzdő gyermekek számára is megnyíljon a könyvek varázslatos világa. 

 

 

 

Kétszer kettő néha öt...
Tanácsok a matematikával küzdő gyermekek szüleinek

A számtan, matematika nagyon izgalmas, érdekes dolog. Ennek ellenére a tanulók többségének nem ez a kedvenc tantárgya sőt, sok esetben okoz problémát az iskolai évek során. Persze nem vagyunk egyformák és a beállítottságunk, érdeklődésünk is különböző, így különféle az érdeklődési körünk, különféle dolgokban teljesítünk jobban vagy rosszabbul.

 

Mégis, ha nagyon nem megy a számolás, a feladatok megértése, mi lehet a probléma, ha egyebként gyermekünk okos, érdeklődő és másból jól teljesít? Hogyan segíthetünk neki otthon, hogyan érdemes gyakorolni? De mindenekelőt, hogyan lehet egy kisgyermek kiváncsiságát felkelteni a számok, matematikai feladatok világa iránt? Mik azok a típus hibák, amiket általában a gyerekek elkövetnek és mik azok a hibák, amikre fel kell figyelnünk, mert komolyabb problémát jelenthetnek? Mikor érdemes szakemberhez fordulni és kihez?

 

 

 

  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu