Elkezdődött az új tanév!

Sőt, már az első heteken is túl van az a sok első osztályos kisgyerek, aki ezt izgatottan várta. A szülők is picit megnyugodhatnak, hiszen túljutottak az iskolakezdést megelőző, minden szempontból megterhelő időszakon. De hogyan tovább?

Remélhetőleg még a tavaszi nyilt napokon sikerült meglátogatni és tájékozódni a választott iskolával, tanító nénével kapcsolatban, így nem nagyon érhet minket meglepetés.

Manapság eléggé túlhajszolt a családok élete, sajnos kevés idő jut egymásra. A szülőknek tudniuk kell, hogy gyermekük életében óriási változást jelent, hogy az óvodából bekerültek az iskolába. A 6-7 éves gyerekek életében ilyenkor új szakasz kezdődik, ami bizony nagyon megterhelő számukra.


Rengeteg új elvárásnak kell megfelelniük. Be kell illeszkedniük egy új közösségbe, aminek meg kell ismerni és betartani a szabályait. Minden nap új feladat, új kihívás vár rájuk és a tanítás után még vannak iskolai kötelezettségeik, hiszen a legtöbb helyen van házi feladat.

Aztán rendbe kell tenni a tanszereket és bepakolni a táskába a szükséges dolgokat. Természetesen ezek nem mennek azonnal, ezeket a tevékenységeket is meg kell tanulni, be kell gyakorolni.


Az iskolában figyelni kell, feladatokat megoldani, amiket értékelni is fog a tanító néni. A szülővel való kapcsolat is változik, hiszen ők is számon fogják kérni az iskolai eredményeket. Mindezeknek megfelelni bizony kegyetlenül nehéz... Az állandó feszültségből, megfelelni akarásból konfliktusok, majd komoly problémák alakulhatnak ki.


Természetesen ennek nem kell feltétlenül így lennie és nem is történik így sok esetben. Azonban mindenképpen érdemes a következőket átgondolni és esetleg megvalósítani.


Napirend


Gondolják végig a saját és a gyermekük elfoglaltságait, kötelezettségeit. Ezt figyelembe véve probáljanak egy új napirendet, heti tervet összeállítani. Szerepeljenek a tervben azok az időpontok is, amikor csak gyermekükkel foglalkoznak, játszanak, beszélgetnek, egymásra figyelnek. Jó lenne, ha minden nap tudnának legalább fél órát szánni erre.

Tervezzék be azt is, amikor gyermekük iskolai dolgait ellenőrzik. A kis elsősöknek meg kell tanítani az órarendjük használatát, tanszerük rendben tartását és bepakolását. Ez legalább napi tíz perc.



A jól kialakított napi- és hetirend segítséget ad, kapaszkodót jelent, segíti életritmusunk alakulását. Ennek a rutinnak a kialakulása gyermeküknek is rendkívül fontos.


Tanulás



A gyerekek nem egyformák! Ugyanabban az osztályban ülnek, ugyanazt tanulják és körülbelül ugyanolyan korúak is, de nagyon különböző képességekkel, tapasztalatokkal, személyiséggel rendelkeznek.


Mindegyiknek meg lesz a maga fejlődési üteme. Mindenki másban jó és biztos, hogy mindegyik gyerek valamiben jó! Tudom, hogy minden szülő azt szeretné, ha gyermeke minden tantárgyból kiválóan teljesítene, de szerintem ez nem lehetséges. Van amiben gyermekünk megfelelően, van amiben jól és van amiben nagyon jól teljesít. Van ami nagyon érdekli, van ami kevésbé. Próbálják meg ezt elfogadni és abban segíteni gyermeküket, hogy kibontakozhassanak abban, amiben a legjobbak és fejlődni tudjanak azon a területen, ahol kicsit gyengébbek. Vegyék észre gyermekük erősfeszítését, bíztassák, dícsérjék! Még akkor is, ha nem gyöngybetűvel írnak, ha akadozik az olvasásuk vagy éppen a számokkal vívnak csatát. Nem érdemes az osztálytársat emlegetni, hogy “bezzeg a Jucika” milyen szépen ír. Gyermekünk fejlődését csak önmagához érdemes hasonlítani! “Látod, ma már sokkal jobban megy, mint tegnap! Nagyon ügyes vagy!”

Nem érdemes a tananyaggal rohanni, állandóan csak gyakoroltatni hiszen az új ismeretnek idő kell, míg beérik. Véleményem szerint felesleges a gyerekeket túlterhelni.

Ha gyermekük kap házi feladatot, illesszék be a napirendbe, de első osztályban erre fél óránál többet szánni hiba lenne. Viszont ez a fél óra legyen előkészítve. Nyugodt körülmények legyenek és ne hagyjuk, hogy hosszabbra nyúljon ez az időszak.


Beilleszkedés, konfliktusok


Sokféle gyermek kerül össze egy osztályban. Hat-hét éves gyerekek még nem mindig tudják megfelelően kezelni a konfliktusokat, ezért néha sírásra, agresszióra is sor kerülhet. Ilyenkor nagyon nehéz kideríteni, hogy ki kezdte, mivel indult el a lavina. Minden kisgyereknek meg van a maga igaza. Érdemes bízni a tanító néni döntésében, hiszen ő látta az eseményeket és valószínűleg ő ismeri legjobban a csoport működését. Néha bizony el kell fogadni azt is, hogy kislányuk vagy kisfiuk magából kifordulva megtépi a szépen író Jucika haját. Jobban járunk egy nyugodt hangú beszélgetéssel, mint a felelősség másra hárításával. Mivel a beszélgetésnek fel kell tárnia az okokat és megoldást is kell találni, hogy legközelebb ne hajtépéssel végződjön a dolog, érdemes akkor kezdeményezni azt amikor már gyerekük nem zaklatott.


Kapcsolattartás az iskolával


Az ideális az lenne, ha a szülők teljesen tisztában lennének az iskola lehetőségeivel, problémáival, működésével. A pedagógusoknak és a szülőknek egyenlő félként kellene együttmőködni. Az iskola és az abban dolgozó pedagógus szolgáltat és átadja azt a tudást ami a gyermekek fejlődését szolgálja. A szülők igénybe vesznek egy szolgáltatást gyermekük részére és természetesen vannak elvárásaik, kivánságaik az intézmény felé. A szülők a Szülői Munkaközösségeken keresztül tudják gyermekeik érdekeit képviselni. Ha a Szülői Munkaközösségek aktívan és jól működnek az az iskola érdekeit is szolgálja. Egy korrekt együttmőködésnek pedig az iskola tanulói a nyertesei. Ezért én minden szülőt arra biztatnék, hogy ne nyűgnek vegye ezt a feladatot, hanem lehetőségnek.


Jogok és kötelezettségek


Sajnos nem mindenkinek felhőtlen az iskolakezdés. Van olyan kisgyermek, akinek komoly gondot jelent az írás, olvasás vagy éppen a matematika elsajátítása. Ezeknek a problémáknak általában vannak előjelei, de nem biztos, hogy kiderülnek az óvodában. Nem kell pánikba esni! A legokosabb gyermeknél is előfordulhat, hogy valamilyen részképessége picit lasabban, egyenetlenebbül fejlődött. Ha időben kiderül, hogy pontosan mi is a nehézség forrása, akkor sok kudarctól kimélhetik meg gyermeküket. Ezert ha a tanító néni azt javasolja, hogy keressenek meg egy szakembert, menjenek el a Nevelési Tanácsadóba, ne essenek kétségbe! Nagyon helyes, kedves és jó szakemberek dolgoznak ott, akik mindent meg fognak tenni azert, hogy gyermekük sikeres legyen. Nem szégyelni való dolog az, ha valamilyen problémával szakemberhez fordulunk! Ha megtörtént gyermekük “vizsgálata” beszélgessenek a vizsgálatvezetővel, mindenre választ fognak kapni. Ha valamit nem értenek pontosan, kérjék, hogy magyarázza el.

Ha esetleg kiderülne, hogy gyermekük diszlexiás, diszgráfiás esetleg diszkalkuliás akkor sem kell pánikba esni. Fejlesztő foglalkozás jár ilyen esetben és a tanórán különféle dolgokkal könnyítik meg gyermekük tanulását. Erről részletesebben majd egy másik cikkben olvashatnak.


Élményekben, felfedezésekben gazdag, vidám tanévet kívánok!


Gergényiné Németh Erika



#iskola #iskolakezdés #nevelésitanácsadó #napirend #fejlesztőfoglalkozás

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu