Mi lesz a tehetséges gyerekből?

A tehetség fogalmáról, megközelítéséről igen eltérő véleményekkel találkozhatunk. Van olyan nézet, amely szerint mindenki tehetséges valamiben, és van, amely szerint csak egy-két kiemelkedő tehetség születik egy évszázad alatt.

A történelem iránti fogékonyság, érdeklődés korán kiderül, hamar kialakul. Az óvodásként hallott mesék, mondák, történetek megragadják a gyerekek képzeletét. A történelem tantárgy megismerésével egyfajta logikai láncolat bontakozik ki a tanulók előtt – az események okainak, folyamatainak, alternatíváinak és következményeinek feltárása során. Megismerkednek a lényegkiemeléssel, a forrásfeldolgozással, a térképhasználattal, összekapcsolják ismereteiket a magyar nyelv és irodalom, földrajz, művészettörténet tantárgyakban tanultakkal.

A történelem iránt fogékony tanulók szívesen járnak múzeumba, könyvtárba, böngésznek az interneten, „falják” a filmeket. Tehetségük kibontakoztatására és érdeklődésük ébrentartására járjuk be velük az egyre izgalmasabbá váló múzeumokat, történelmi játszóházakat, mutassunk nekik családtörténeti dokumentumokat, meséltessük a nagyszülőket. Ismerjük meg a környéket, fedezzük fel a szobrokat és az emléktáblákat, keressük fel a várakat és kastélyokat. Az érdeklődő tanulók számos versenyen indulhatnak: léteznek szaktárgyi versenyek, komplex vetélkedők, gyűjtőmunkára, forráshasználatra épülő, pályamunkát és projektet készíttető lehetőségek.

Az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny nemcsak felvételi pluszpontokat jelent a tizenegyedikeseknek és a tizenkettedikeseknek, hanem az egyes fordulók során a tények ismeretétől, az esszé- és a pályamunkaíráson keresztül a szóbeli döntőig, a történészek elé jut el a legsikeresebb harminc tanuló az országból. A választható pályamunkák egyike helytörténeti, a másik kettő forráselemzésre épülő, magyar történelmi témájú. Az igazán tehetséges versenyző elmélyül a különféle forrásokban, megtanulja elemzésüket, értelmezésüket, kifejlődik kritikai nézőpontja. Elgondolkodik rajta, ki, mikor, milyen céllal készítette az adott művet, szöveget, táblázatot, térképet. Elfogult volt-e, vagy tárgyilagosságra törekedett? Befolyásolta-e valamilyen ideológia? Ha igen, ugyanarról az eseményről milyen más források állnak a rendelkezésünkre?


A történelem felvételi tárgy a bölcsészeti, gazdasági és jogi karokra, de ha valaki nem is ilyen irányban tanul tovább, érdeklődése és a tárgy iránti szeretete megmaradhat – s ezt kamatoztathatja kirándulásai során is.

Dr. Szász Erzsébet

#történelem #tehetség

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu