Memóriafejlesztés énekszóval


Verset tanulni nehéz. A matematikai műveleteket megjegyezni, értelmezni kihívás. Az idegen nyelvű szavakat jelentéshez kapcsolni, írásmódjukat, használatukat megtanulni, alkalmazni, megint csak nem gyerekjáték. Megannyi komoly művelet, gondolatot, gyermeket fárasztó feladat! Mindez még az óvodai békességes játszás, mondóka és körjáték friss emlékével a komolykodó kisiskolás fejekben!


Vagyis: az óvoda végeztével – természetesen elkövetkező, ám mégis fájdalmasan gyors váltással - gyermekünk hirtelen igen komoly feladatok előtt áll. Az iskolai ismeretanyagok egy részét egyenesen, rövid úton, meg kell jegyeznie, meg kell tanulnia. Hétről hétre új versek mellé kerül a „házikó” vagy a piros T betű: tanuljuk meg! Ilyenkor bizony nekünk, szülőknek minden bűbájt, varázslást be kell vetnünk: segítsünk, legyünk türelmesek, együttműködők és határozottak, hogy a gyermek célt érjen.

De hogyan is? A válasz egyszerű: ahogy az óvodában! Több tucat mondóka és játékdallam minden óvodai esztendő eredménye! Óvodásként, írás- és olvasástudás nélkül. A kulcs: az ismétlés. De nem akárhogy: élményszerűen, dallamhoz, ritmushoz, mozgáshoz, játékhoz, rajzhoz – de mindenképpen valami másik dimenzióhoz kötve!


Friss élményem a következő: hosszú-hosszú vers, a tizenkét hónapról szól. Tizenkettő latinos hangzású, furcsa szó. Imitt-amott már értelmet kapott, valamiért már néhol ismerősen csengő szavak elsős kislányom számára. De nincs hová kötni! Hiába mondom, sokadszorra, századszorra, hogy ez a hónap kiről, miről fog eszébe jutni: csak bonyolítok a helyzeten, hiszen a hónapokhoz még egy sorban, párban megjegyzendő jelző is csatlakozik. Én meg jövök itt azzal, hogy mikor született a bátyus – mert akkor ez a június…. Több napon át sem sikerül. Vagy a sorrend hibádzik. vagy a jelző nem jó. Vagy éppen a név alakul egy kicsit. Ekkor jön az egyszerű ötlet. Vissza az oviba! Csináljunk ebből a hosszú, nehéz és kudarcra ítélt sorolásból egy dallamot! Játsszuk el, hogy ez egy dal, amit csak úgy dúdolgatunk, mert víg kedvünk úgy tartja! A hatásfok bámulatos. Hónapok és jelzőik hamarosan a fejben, illetve a saját kis dalban, olvasókönyv a táskában!

A dalhoz kötés könnyebbé teszi a memorizálást. Könnyen látható ez abból is, hogy beszélni tanuló gyermekeink ismételgetnek, dallamosan ízlelgetnek szavakat, valós értelmű vagy általuk alkotott kifejezéseket. Később, az óvodai évek alatt, könyvet lehetne megtölteni a megtanult mondókákkal, versikékkel és dalocskákkal. Némelyik egyenként is hosszú, „tiszteletreméltó mű”.


Hogy is van ez? Nézzük csak meg gyermekjátékdalainkat! Világos, átlátható szerkezet. Sok ismétlés a dallamban és a szövegben. Kérdések és válaszok: nyitva maradt dallamívek, amik a következő részben zárást kívánnak és kapnak. Szövegszerű tagolás. Egyszerű dallamformálás, néhány hangos megoldások, kis hangterjedelem. Gyermekjátékdallamaink ütempárokból, kétszer 2/4-es ütemek alkotta egységekből állnak: pont elegendő egy gondolatnak, mind zeneileg, mind szövegben. Szebbet, jobbat, gyermeknek illőbbet nem is kívánhatnánk! S hogy ez a zenei világ megfelelő, gyermekeink emlékezőképességét, sőt kreativitását kellőképpen és jó irányban formáló dallam- és szöveganyag, a már sokszor hivatkozott óvodai repertoár bizonyítja.


Ha mi is hozzá szeretnénk tenni a magunkét, vegyük elő emlékeinket: Süss fel, nap…; Csigabiga, told ki szarvadat….; Mély kútba tekinték…; Szállj el, szállj el, katicabogárka… - ugye, hogy emlékszünk?

Lássunk egy új példát: a Kiskacsa fürdik… egy kevésbé ismert változatát. Fontos, hogy a gyermekek tanításánál legyünk türelmesek, egységenként, ütempáronként is ismételjük a dallamot.


De ez adja is magát. Szerencsésebb, ha nem hozunk létre mesterségesen egy tanulási szituációt, hanem homokozás, legózás közben dudorászunk. A gyermek fülel, akkor is, amikor látszólag mással játszik. Énekelhetünk hintáztatás közben is: a hinta lengése éppen jó metrumot ad. Vagy gyaloglás közben, a lépés is jó alapritmus lesz. Vagy konkrét helyzethez, konkrét tartalmú dalt: közös főzéshez a „Borsót főztem”-et. Altatáshoz az altatókat.

Figyeljük meg és élvezzük, hogy a gyermek mennyi mindent megtanul, észrevétlenül magába szív! Lehet, hogy alakítja, lehet, hogy változtatja, de sebaj! A gyermekjátékdallam ilyen! Játékos természetű!

Írjam végre a példámat. Az egyik kedvencem. Jó hosszú, jól alakítható. Csak egy részletét kottáztam le:

Ahogy látjátok, alapvetően két hangon jár a dallam, a szöveg (szótag) mennyisége szerint ritmizál, a gondolat végén lelépdel az alaphangra. Így megtanulása igen könnyen megy – a gyerekek általában nem csinálnak problémát abból, ha nem értik mindig a szöveget. Nehezebb talán a tartalmak sorrendjének megjegyzése, ez jelenthet kihívást. Ebből a szempontból is pozitív tapasztalatom van: a gyerekek könnyebben, hamarabb jegyzik meg a képeket (a szöveget), mint mi magunk. Ha pedig változat születik, variálódik a szöveg, annál jobb úton vagyunk a játék felé! Füleljünk, mert könnyen elképzelhető, hogy hamarosan saját szövegek szólalnak meg játék közben a fenti dallamon, öntudatlanul a gyermek szájából! Isten hozott kreatív gyermekelme! Tudatosan is játszhatunk, a kottában írt szerkezettel énekelve például: Gye-re, Ka-ta, menjünk!/ Lá-tom a buszt, sza-lad-junk! – a lehetőségek tárháza végtelen.


Ha kedvetek van újabb gyermekjátékdallamokat hallgatni, megtanítani a gyermekeknek, magatok is találtok számosat itt.


Az idézett online adatbázis a Zenetudományi Intézet ingyenesen elérhető gyűjteménye, melyben a már publikált népzenei kiadványok felvételei kereshetőek, hallgathatóak. A linkre kattintva megjelenő táblázat alsó szegélyénél a jobb szélen találjátok a keresés/szűrés gombot. A keresőmezők közül a harmadik sorban a „műfaj” szűkítése lehetséges. Itt válasszátok a „játék” vagy a „gyermekjáték” kifejezést a legördülő menüsorból. A megjelenő eredményekből kedvetek szerint válogathattok, a képernyő jobb sarkán jelennek meg a kiválasztott dallam adatai. Itt lesz a kis hangszóró is, amelyre kattintva a felvétel megszólal.


Megtaláljátok a kottában szereplő dallamot is itt.

Legyetek figyelemmel és nyitott szívvel az itt hallható idős asszonyok vagy éppen játszó gyermekek hangjára és előadására. Ha valamit nem sikerül megtalálni, megérteni, bátran írjatok!

Használjátok ezt a kipróbált, jól kialakult, gyermekekre szabott zenei világot, mely mindamellett, hogy játékos és élvezetes, jótékonyan segíti a gyerekek memóriáját és kreativitását!


A szerző május 15-én 18 órakor tart előadást a "Gyermekjátékdalok jótékony hatásairól" címmel a Szülők klubjában (TEMI Fővárosi Művelődési Háza, 1119 Budapest, Fehérvári út 47.) Regisztráció >>>


Szabó Ágnes





































































































































































































































































































































































































































































De ez adja is magát. Szerencsésebb, ha nem hozunk létre mesterségesen egy tanulási szituációt, hanem homokozás, legózás közben dudorászunk. A gyermek fülel,akkor is, amikor látszólag mással játszik. Énekelhetünk hintáztatás közben is: a hinta lengése éppen jó metrumot ad. Vagy gyaloglás közben, a lépés is jó alapritmus lesz. Vagy konkrét helyzethez, konkrét tartalmú dalt: közös főzéshez a „Borsót főztem”-et. Altatáshoz az altatókat. Figyeljük meg és élvezzük, hogy a gyermek mennyi mindent megtanul, észrevétlenül magába szív! Lehet, hogy alakítja, lehet, hogy változtatja, de sebaj! A gyermekjátékdallam ilyen! Játékos természetű!


Írjam végre a példámat. Az egyik kedvencem. Jó hosszú, jól alakítható. Csak egy részletét kottáztam le:


Ahogy látjátok, alapvetően két hangon jár a dallam, a szöveg (szótag) mennyisége szerint ritmizál, a gondolat végén lelépdel az alaphangra. Így megtanulása igen könnyen megy – a gyerekek általában nem csinálnak problémát abból, ha nem értik mindig a szöveget. Nehezebb talán a tartalmak sorrendjének megjegyzése, ez jelenthet kihívást. Ebből a szempontból is pozitív tapasztalatom van: a gyerekek könnyebben, hamarabb jegyzik meg a képeket (a szöveget), mint mi magunk. Ha pedig változat születik, variálódik a szöveg, annál jobb úton vagyunk a játék felé! Füleljünk, mert könnyen elképzelhető, hogy hamarosan saját szövegek szólalnak meg játék közben a fenti dallamon, öntudatlanul a gyermek szájából! Isten hozott kreatív gyermekelme! Tudatosan is játszhatunk, a kottában írt szerkezettel énekelve például: Gye-re, Ka-ta, menjünk!/ Lá-tom a buszt, sza-lad-junk! – a lehetőségek tárháza végtelen.

Ha kedvetek van újabb gyermekjátékdallamokat hallgatni, megtanítani a gyermekeknek, magatok is találtok számosat itt >>


Az idézett online adatbázis a Zenetudományi Intézet ingyenesen elérhető gyűjteménye, melyben a már publikált népzenei kiadványok felvételei kereshetőek, hallgathatóak. A linkre kattintva megjelenő táblázat alsó szegélyénél a jobb szélen találjátok a keresés/szűrés gombot. A keresőmezők közül a harmadik sorban a „műfaj” szűkítése lehetséges. Itt válasszátok a „játék” vagy a „gyermekjáték” kifejezést a legördülő menüsorból. A megjelenő eredményekből kedvetek szerint válogathattok, a képernyő jobb sarkán jelennek meg a kiválasztott dallam adatai. Itt lesz a kis hangszóró is, amelyre kattintva a felvétel megszólal. Megtaláljátok a kottában szereplő dallamot is. Legyetek figyelemmel és nyitott szívvel az itt hallható idős asszonyok vagy éppen játszó gyermekek hangjára és előadására. Ha valamit nem sikerül megtalálni, megérteni, bátran írjatok!

Használjátok ezt a kipróbált, jól kialakult, gyermekekre szabott zenei világot, mely mindamellett, hogy játékos és élvezetes, jótékonyan segíti a gyerekek memóriáját és kreativitását!


A szerző május 15-én tart előadást a Szülők klubjában (TEMI Fővárosi Művelődési Háza, 1119 Budapest, Fehérvári út 47.) a "Gyermekjátkdalok jótékony hatásai" címmel.

Regisztráció itt >>>



Szabó Ágnes

#kreatívitás #memóriafejlesztés #éneklés #óvodás #felkészítésaziskolára #tanulásmódszertan

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu