Történelmi játékok I. - Játsszunk ősemberest!

A gyerekek szeretik, amikor „más bőrébe bújhatnak”, szerepjátékot játszhatnak egymással, a lányok felpróbálhatják anyukájuk ruháit, a fiúk kipróbálhatják apukájuk szerszámait, vagy bemászhatnak a vezető helyére az álló autóban. Erre alapozva is fejleszthetjük a humán érdeklődést, játszva ismerkedhetünk a történelmi korszakok történetével, művészetével, az emberek mindennapi életével.


Természetesen az őskorról, az ókorról és a középkorról elég mozaikszerűek az ismereteink, mégis érdekes elképzelnünk, hogyan élhettek a gyerekek a régmúltban.


Az őskor gyerekének nem lehetett igazi gyerekkora. Alacsony volt az átlagéletkor, a kicsiknek is gyorsan meg kellett ismerniük a felnőttek mindennapi küzdelmét az életért. Az idők során kialakult a nemek és korok szerinti munkamegosztás, a gyerekek is részt vettek a gyűjtögetésben, az újkőkorban már háziasított állatkölykök őrzésében. Hogy könnyebben elképzeljük az újkőkor gyermekét, gyümölcsöt és más terményeket gyűjthetünk, hiszen ez lehetett akkor a fiatalabbak és gyengébbek egyik feladata. Színük, szaguk, ízük alapján csoportosíthatjuk a terméseket, megbeszélhetjük, melyik mire való.


Készíthetünk agyaghurkából, gyurmából spirálisan feltekert edényt, kiszáríthatjuk a napon, vagy az égethető gyurmát a sütőben. Bőrdarabokból, bőrszíjakból kis tasakot gyárthatunk a „tűzszerszámnak”, az „amulettnek”.


Rajzolhatunk barlangrajzot, aminek kapcsán beszélhetünk a szertartások és a művészet fontosságáról. Megvitathatjuk, hogy a vadászatot valószínűleg előre eljátszotta az őskor embere, a természetfölötti erők segítségét kérve dolgozta ki a megfelelő taktikát. Kitalálhatjuk, miből készíthettek festéket az őskorban (szénből, kőzetekből, növényekből), kipróbálhatjuk a világosabb köveken a sötétebb kövek színezését. Megnézhetjük, hogy a homok alkalmas a csiszolásra, hogy a nagyobb és keményebb kővel meg tudjuk törni a mandulát, a mogyorót és a diót.

Szülői felügyelet mellett készíthetnek a kisiskolások íjat, vagy elvihetjük őket hagyományőrző foglalkozásra a nyilazás kipróbálására.

A lányok szívesen szőnek-fonnak, s ezt már az újkőkori ember is tudta. Megnézhetjük, milyen elven működik a szövőszék, hogyan lehet tarisznyát, övet, szőnyeget készíteni.

Eljátszhatjuk, hogy a különböző hangsúllyal és hangszínnel kiejtett rövid szavak mellett mekkora jelentősége volt a gesztusoknak, a kézzel-lábbal való mutogatásnak. Activity-szerűen lerajzolhatjuk vagy eljátszhatjuk az őskor fontos mondatait, pl. hogy arra van egy folyó, vagy hogy kerítsük be a nyulat, maradjunk csendben, esetleg, hogy másszunk fel a fára.

A kiránduláson felfedezett barlangban megbeszélhetjük, hová volt érdemes behúzódni, hová volt célszerű tüzet rakni. A folyóparton az úszó farönkök láttán elképzelhetjük az első közlekedési eszközöket.



A humán érdeklődés egyik fontos eleme a beleélő-képesség, a fantázia. Erre alapozva érdekes, valóság-alapú játékokat találhatunk ki.


dr. Szász Erzsébet

#beleélőképesség #szerepjáték #fantázia #életmód #játék

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu