Az első mérföldkő a tanévben

Befejeződött az első félév az iskolákban. A diákok megkapták a bizonyítványukat. Sokaknak ez örömteli esemény volt, de biztos van olyan gyermek és szülői is, aki csalódást érzett.



Ha gyermeke gyengébb eredményt ért el a vártnál, érdemes elgondolkodni, hogy mi lehet ennek az oka.


Fel kell tenni magunknak is a kérdést, hogy nem vártunk-e tőle többet, mint amire ténylegesen képes adott tantárgyból. Nem vagyunk egyformák! Van olyan diák, aki matematikából közepes eredmény elérésére képes vagy éppen a helyesírással gyűlik meg a baja. Persze törekednünk kell arra, hogy motivált legyen és fejlődjön, de felesleges lenne elvárni tőle a legjobb érdemjegyet. El kell ismernünk erőfeszítéseit, biztatni és dicsérni kell, hogy ne a kudarcélményét fokozzuk. Így könnyebb fenntartani érdeklődését olyan tantárgy iránt is, ami esetleg neki gyengébben megy.


Ha gyermekünk előzőleg jobban teljesített egy tantárgyból és most rosszabb eredményt ért el, érdemes beszélgetni vele, rájönni, hogy mi változott. Esetleg új anyagrészt vettek, amit kevésbé ért vagy ami kevésbé érdekli. De az is lehet, hogy valamiért kevesebb erőfeszítésre volt képes az eltelt időszakban, más foglalkoztatta. Egy – nem számonkérő – beszélgetés alkalmával talán sikerül megtalálni az okokat és a következő időszakban meg tudják tenni a változtatásokat a jobb eredmény érdekében.


Mindenképpen érdemes beszélni a szaktanárral, osztályfőnökkel, hogy ők hogy látják gyermekünk iskolai munkáját, életét. Tudom, néha nagyon nehéz szembesülni azzal, hogy az iskolában gyermekünk hibáit élesebben látják és ezt el is mondják nekünk, de ha partnerekként, közösen keressük a tanárokkal a megoldást, valószínűleg hatékonyabbak leszünk. Tanácsot is kaphatunk azzal kapcsolatban, hogy segíthetjük gyermekünket az adott tárgyból. Esetleg elég annyi, hogy rendszeresebben ellenőrizzük a felkszülését, házi feladatait. Előfordulhat, hogy tanulási módszerén kell változtatni. Lehet, hogy korrepetálásra kell járnia vagy ha nagyok a hiányosságok és több időre, gyakorlásra is szüksége van adott tantárgyból, átmenetileg jól jöhet egy magántanár.


Az első osztályosok most kapták meg első értékelésüket. Ennek nagyon nagy jelentősége van. Ha olvasásból, írásból vagy matematikából jelzett a tanító néni jelentős elmaradást, akkor érdemes a Nevelési Tanácsadóban egy vizsgálatot kérni és kideríteni, hogy mi állhat a háttérben. Ha felmerül, hogy gyermekünk diszlexiás, diszgráfiás, netalán diszkalkuliás, akkor minél előbb kezdik el a fejlesztést annál nagyobb az esély a probléma sikeres megoldására a kudarcok elkerülésésre és a sikeres iskolai életre. Hangsúlyozom, jelentős elmaradás esetén javaslom ezt, hiszen nagyok lehetnek az eltérések a gyermekek fejlődésében ebben az időszakban, így teljesítményük is különböző. Előfordulhat, hogy most még akadozva, lassabban olvas, ír, számol gyerkőcünk, de év végére fokozatosan felfejlődik a megfelelő szintre.


Ha gyermekünk már a 2. osztályt végzi és az alap tantárgyak valamelyikével folyamatosan küszködik, beszélni kell a tanító nénivel és kérni egy vizsgálatot. A Nevelési Tanácsadó, vagy az iskola fejlesztőpedagógusa megnézi az íráshoz, olvasáshoz, matematikához szükségek képességek fejlődési szintjét. Ha kell, még mindíg időben van a fejlesztő foglalkozások elkezdése, nem szabad halogatni!



Persze többnyire elég egy kis bíztatás, odafigyelés, gyakorlás. Nem tartom helyesnek ebben a korban a gyerekek túlhajszolását. Nem lehet és nem is kell mindenből kitünőnek lenni!!! Ennél sokkal fontosabb, hogy kiváncsi, érdeklődő, nyitott, kiegyensúlyozott diákok töltsék meg a tantermet.


Gergényiné Németh Erika

#iskola #kisiskolás #tanulás

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu