Tanulási zavarok I. - Az ezerarcú diszlexia

A diszlexiás gyerekek több figyelmet, türelmet és időt igényelnek az oktatás során. A megszokott oktatási módszerek gyakran mondanak náluk csődöt, ezért nagyon fontos megtalálni a megfelelő módszert, amivel segíteni lehet a munkájukat az iskolában és otthon is.


A félévi bizonyítvánnyal kapcsolatos cikkemben arra bíztattam a szülőket, hogy forduljanak szakemberhez, ha a tanító néni jelentős problémát jelzett a gyermek olvasásával kapcsolatban.

Ha az elmaradás nagy mértékű és sajátos hibák fordulnak elő, diszlexiára gyanakodhatunk.



De mi is az a diszlexia?


Részképesség zavar amely a beszéddel, olvasástanulással kapcsolatos. Az olvasási képesség elmaradást mutat az életkor, iskolázottság és az intelligencia alapján elvárható szinttől.


A diszlexiának két tipusát különböztetjük meg


  • A fejlődési diszlexia hátterében biológiai okok, az idegrendszer részleges fejletlensége állnak.

  • A szerzett diszlexia esetében a részképességzavart környezeti tényezők, lelki okok okozzák. Következménye lehet az olvasástanítás során elkövetett módszertani hibának vagy hátrányos szociális helyzetnek.



Ha gyermeke az olvasásakor betűtévesztéseket, betűkihagyásokat, -betoldásokat, szótagkihagyásokat, iránytévesztéseket tapasztal, akkor gyanakodhat arra, hogy gyermekének diszlexiája van. Továbbá ezt erősíti még, ha az olvasás tempója lassú, a szövegértés hiányos, pontatlan.


A diszlexiás gyerekek gyakran fordulnak praktikákhoz, hogy a fenti tüneteket elfedjék. Ismétlik az első szótagot, mintha dadognának. Esetleg szó közben krákognak, hogy időt nyerjenek. Láttam már olyan első osztályost, aki megjegyezte a hallott rövid mondatokat és megismételte azokat, mintha olvasna.


Az olvasásban jelentkező tüneteken kívül a viselkedésben is vannak utaló jelek. Nehézséget okoz a jobb és a bal megkülönböztetése. Nehezen jegyzi meg a napok, hónapok sorrendjét. Rossz az időérzéke, szervezési nehézségei vannak. Ha egyszerre több utasítást kap, összezavarodik. Gyakran félreérti amit mondanak neki. Sokszor úgy látjuk, hogy nem figyel. A mozgása is ügyetlen lehet. Mindezek következtében nincs önbizalma.



A sorozatos nehézségek és kudarcok kihatnak a gyermek viselkedésére is. Van, aki visszahúzódó, szorongó lesz. Fáj a feje, gyomra, rágja a körmét, alvászavara van.

Van, aki bohóckodással akarja magára vonni a figyelmet. Zörög, matat, cseveg az órákon, szórakoztatja társait. A kudarcok hatására van olyan, akinek agresszív lesz a viselkedése.

A kamaszok akár iskolakerüléssel is reagálhatnak a sikertelenségre.


Ha egy gyermek diszlexiás, az az egész életére kihatással van. Ezért nagyon fontosnak tartom, hogy a lehető legkorábban megkapják a szükséges fejlesztést, speciális segítséget egyénileg is és a tanórákon is. Ezért bíztatom a szülőket, hogy ha gyermekük az 1-2. osztályban küzd az olvasással, ha a fenti tüneteket tapasztalják, ha a tanító néni jelzi a problémákat, forduljanak szakemberhez, kérjenek vizsgálatot és ha kell, járjanak fejlesztő foglalkozásra.


Persze a diszlexiával kapcsolatban még ezernyi kérdés felmerülhet! Otthoni gyakorlás, verstanulási nehézségek, szövegértési problémák stb. Ha érdeklik ezek a témák, kövesse figyelemmel oldalunkat, vagy forduljon hozzám bizalommal.

Gergényiné Németh Erika

#diszlexia #tanulásizavar #viselkedésprobléma

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu