A Figyelem. FIGYELEM!



Mindennapi életünkben, munkánkban, gyermekeink fejlődésében jelentős szerepe van a figyelemnek, a figyelem folyamatának.


Környezetünk folyamatosan bombáz minket különféle ingerekkel, információkkal. Képtelenség lenne ezeket az ingereket egyszerre felfogni, feldolgozni és mindegyikre reagálni, választ adni.


Az agynak van egy módszere arra, hogy a beérkező információkat megszűrje és a szükséges dolgokat megtartsa. Tehát, hogy az ingerek sokaságából mit észlelünk, azt a figyelem határozza meg. A figyelem irányítja, hogy mi kerüljön a szenzoros, majd a rövidtávú memóriánkba. Az ingerek közül azok részesülnek előnyben, amelyek a pillanatnyi helyzet szempontjából lényegesek. A kutatások azt is bebizonyították, hogy a nem figyelt információk sem vesznek el teljes mértékben, azok egyes elemei is feldolgozásra kerülnek.


A figyelem sajátosságai


A figyelem terjedelme azt mutatja meg, hogy hány tárgyat tudunk egy adott pillanatban figyelmünkkel megragadni. Ez általában 5-9 között mozog.


A figyelem tartóssága azt mutatja meg, hogy mennyi ideig tudjuk figyelmünket egy adott dologra irányítani. Ezen a területen hatalmasak lehetnek az eltérések, hiszen ezt a jellemzőt több tényező is befolyásolja. Pl. hogy milyen erős az érdeklődésünk az adott dolog iránt, milyen a feladattudatunk vagy hogy mennyire monoton ingerre kell figyelnünk és hogy milyen a szervezetünk izgalmi és éberségi állapota.


A figyelem megosztottsága azt jelzi, hogy egyszerre hány dologra tudunk figyelni. Valójában nem tudunk párhuzamosan két tevékenséget követni, csak ha abból az egyik automatikussá válik. Egyébként figyelmünk egyik tevékenységről a másikra ugrál, ami torzíthatja az észlelt információt és jelentősen rontja figyelmi teljesítményünket is.


A figyelem átvitele azt fejezi ki, hogyan tudjuk figyelmünket átirányítani egyik dologról a másikra. Az átirányítás történhet akaratlanul és szándékosan. Ha elmélyülten dolgozunk és valaki a közelünkben hirtelen zajt csap, önkéntelenül felkapjuk a fejünket és a zaj forrását, okat keressük. Figyelmünk akaratlanul elterelődött egy erős inger által. Ha egy érdekes könyvet olvasunk és gyermekünk megkér, hogy segítsünk neki valamiben, akkor figyelmünket szándékosan fogjuk átvinni egy másik dologra. Egy érdekes dologról nehéz átirányítani a figyelmünket egy kevésbé érdekesre.


A figyelem fajtái


A szokatlanul erős ingerek spontán figyelmet váltanak ki. A reklám szakemberek erre építenek.


Az automatikus figyelem nem igényel tudatos odafordulást és erőfeszítést sem. Gyakorlás révén alakul ki. Lehetővé teszi, hogy figyelmünket megosszuk. Pl. egy sál kötése közben (sima-fordított) jól tudunk figyelni egy filmre vagy beszélgethetünk valakivel.


Szándékos figyelemről akkor beszélünk, amikor a figyelmi tevékenység tudatos mentális erőfeszítést igényel. A diák figyel a tanár magyarázatára, mi figyelünk a munkahelyünkön az elvégzendő feladatra akkor is, ha az kevésbé érdekes. Akaratlagos figyelmünket a feladattudatunk, a tervszerűség, az önkontroll és az érdeklődés is erősíti.


A kitartó figyelem hosszú ideig fennálló és nagy mértékű mentális erőfeszítést igényel. Motivációnk, érdeklődésünk, előzetes tapasztalataink és ismereteink befolyásolják.


A kép forrása: http://slideplayer.hu/slide/2217538/


A figyelem működése összehangolt agyi tevékenységet igényel. A figyelem a tanulási folyamatokkal szoros kapcsolatban áll, azok egyik alapját képezi.


Sajnos egyre több gyermeket érint mostanában a figyelemzavar. Következő cikkemben arról lesz szó, hogy mikor beszélhetünk figyelemzavarról, mik az okai és a tünetei.


Hamarosan szülők számára workshopot indítunk, az otthoni figylem játékos fejlesztésének módszereiről.

Gergényiné Németh Erika

#részképesség #figyelem

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu