Eleven, vagy figyelemzavaros?


ADHD-s a gyerek!

Sajnos az utóbbi éveken egyre több gyermeknél tapasztalhatjuk hogy figyelme csapongó, magatartásával pedig zavarja a környezetét, mindig rajta kell tartanunk a szemünket, hogy bajba ne kerüljön. Nincs olyan óvodai vagy iskolai csoport, ahol ne találkoznánk ilyen problémával küzdő gyermekkel. Tényleg ennyire megnőtt volna a figyelemzavaros gyerekek száma? Mi az oka ennek a jelenségnek? Mikor beszélhetünk ténylegesen figyelemzavarról és figyelemhiányos hyperaktivitás-zavarról?


A figyelemzavar tünetei bárkinél előfordulhatnak, de csak csak akkor beszélünk figyelemzavarról mint betegségről ha a tünetek tartósak, legalább fél éven át jellemzőek a gyermekre, erősek és több mentális probléma is jelentkezik. Természetesen a gyermek életkora is számít. Arra kell felfigyelni, amiben a gyerek kortársaitól hosszasan és jelentősen eltér.


De mik ezek a tünetek?


A gyermek figyelme csak rövid ideig köthető le és könnyen elterelődik.

  • Nehezen tudja figyelmét egy dologra koncentrálni.

  • Gyakran félbehagyja azt, amit csinál és másba kezd.

  • A napi tevékenységben feledékeny.

  • Elfelejti a feladatait vagy nem fejezi be.

  • Nem figyel megfelelően a részletekre.

  • Nem követi az utasításokat.

  • Nem tart rendet a dolgai között.

  • Úgy tűnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá.

  • Nem hallgat végig másokat, mindig közbeszól, másról kezd beszélni.

  • Nehezen tudja figyelmét egy dologra koncentrálni.


Figyelemzavar önmagaban is előfordulhat, de gyakran társul hozzá hiperaktivitás. Ebben az esetben beszélünk ADHD-ról, ami az Attention Deficit Hyperactivity Disorder rövidítése, vagyis figyelemhiányos hiperaktív rendellenesség.

Az elmúlt évszázadban rengeteg kutatás foglalkozott a hiperaktivitás és figyelemzavar eredetének feltárásával. Némely kutatók szerint a probléma biológiai eredetű, mások szerint mentális, de a környezeti változások is hatással lehetnek a gyermekek szervezetére. A legelfogadottabb álláspont az, hogy neurológiai természetű veleszületett fejlődési rendellenesség.

Az azonban biztos, hogy az ADHD-s gyermek nevelése komoly gondot jelent a családon belül, óvodában és iskolában is.


Milyen tünetek, viselkedési formák jellemzik ezeket a gyerekeket?

Ha egy kisbaba túl sokat sír és az esetek többségében nem tudjuk megnyugtatni még akkor sem, ha felvesszük, ringatjuk, ha nehéz a napi ritmus, rutin kialakítása, ha a mászás kihagyásával következik be a felállás és járás, érdemes jobban odafigyelni a gyermek további fejlődésére, az esetleges eltérésekre.


Kisgyermekkorban a következők lehetnek jellemzőek, amik gyanúra adhatnak okot:


  • Nagyon aktívak és nincs bennük semmiféle óvatosság.

  • Akaratosak, makacsok, mindent azonnal akarnak, nem tudnak várni és ha valami nem sikerül keservesen sírnak, esetleg dührohamot kapnak.

Ezek figyelmeztető jelek.

Óvodáskor vége felé, iskolába kerüléskor derül ki a legtöbb gyermeknél a komoly proléma, mert komoly gondot jelent számukra az iskolai szabályokhoz való alkalmazkodás, nehezen viselik a korlátozásokat.

  • Nem tud nyugodtan ülni, fészkelődik, valamivel babrál, amit le is ejt, zajt csap.

  • Sokat rohangál, mászik, ugrál, amikor az nem helyénvaló.

  • Gyorsan változnak a hangulatai és gyakran szélsősegesen reagál dolgokra.

  • Nehezen tud önállóan, nyugodtan játszani.

  • Túlzottan sokat beszél.

  • Van olyan gyermek, aki túlzottan impulzív. Nem tudja kivárni a dolgokat. Körültekintés nélkül, váratlanul cselekszik. Nehézséget jelent neki a várakozás.

  • Félbeszakít másokat.

  • Gyakran sodorják magukat veszélyes helyzetekbe. Előfordul, hogy bántalmazzák társaikat, akik nem úgy játszanak, ahogy ők akarják.

Az ADHD-s gyerekeknel előfordulhat mozgáskoordinációs probléma.

Gyakori tünet, hogy ellenállnak az elvárásoknak. Nem tanulnak a hibáikból. Gyakran bosszantják az idősebb társaikat, a fiatalabbakat pedig irányítani akarják.


Az ADHD gyakran kapcsolódik diszlexiával és diszkalkuliával.


A tünetekből látható, hogy bizony nem könnyű az élete egy ADHD-s kisgyermeknek! Folyamatosan bajba kerül, konfliktusok közepében találja magát, nehezen fogadják el, kiközösítik, elkönyvelik rossz, nevelhetetlen gyermeknek. Viselkedésének következtében családján belül is konfliktusok keletkeznek, szeretetlennek, kitaszítottnak érezheti magát, ami még fokozza problémáit, torzíthatja önértékelését és ez egész életére kihathat.


Szülő helyzete az ADHD-s gyerekkel

Tudom, hogy a szülők helyzete sem könnyű! ADHD-s gyermeket nevelő családokban sajnos. sokkal nagyobb a válások száma. De szerintem ha időben észreveszik a tüneteket és szakemberhez fordulnak, segítséget kérnek, a problémák száma jelentősen csökkenthető!


A bevezetőben említettem, hogy az utóbbi időben jelentősen nőtt a figyelemzavaros, ADHD-s tüneteket mutató gyermekek száma. Tapasztalatom szerint ez nem egy “valós” növekedés. Véleményem szerint sokszor játszik szerepet a tünetek kialakulásában az a modern életforma, amit manapság követünk. A valódi figyelemzavar és ADHD mögött kimutathatóak neurológiai eltérések.


A figyelem fejlesztésével kapcsolatban munkatársam, György Zsófia cikkét ajánlom figyelmükbe>>>


A szerző cikke a figyelemről >>>

Gergényiné Németh Erika

Gyógypedagógus


#figyelemzavar #figyelem #ADHD #impulzív #mozgáskoordináció

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!