Eszik-e vagy isszák, avagy mi is az a meseterápia?


Indul a tündérmese

Az utóbbi időben egyre több olyan terápiás módszer lát napvilágot, melyek valamilyen alternatív úton kínálnak megoldást az ember problémáira, legyen az felnőtt vagy gyermek. Van, aki szkeptikus ebben a nagy forgatagban, mások mindent igyekeznek kipróbálni, miközben bíznak a sikerben. Az Alkotó- Fejlesztő Metamorphoses Meseterápia sem egy „hagyományos” módszer, habár a régi idők tudására, hagyományára épül.

De mi is ez, és mire jó?

A mese évezredek óta átszövi a mindennapokat. Régen nagy hagyománya volt a mesemondó alkalmaknak. Akkor még elsősorban a felnőtteknek szóló történeteknek tekintették a mesét, ami a közösség tudását közvetítette generációról generációra. De ma már sokkal inkább a gyermekek műfaja. Sokan nem látnak bennük mást, csak érdekes történeteket, amikkel le lehet foglalni a gyermeket. A mesék azonban ennél sokkal többet tudnak.

A meseterápia kiinduló pontja az, hogy nincs olyan élethelyzet, aminek ne lenne mesebeli párja. A mese olyan ismeretekkel rendelkezik, melyek a mindennapi élethez szükségesek. Talán a legfontosabb, hogy megmutatja: a rend helyreállítható. Ha megnézzük, minden mese úgy kezdődik, hogy valahol megbomlik a rend, valami kizökken rendes kerékvágásából. A hősnek útnak kell indulnia, meg kell találnia a segítőit, próbákat kell kiállnia és helyre kell állítania a rendet. A mese arra tanít, hogy hogy ha baj van, el kell indulni, rendbe kell hozni, de nem áll meg itt. Azt is megmutatja, hogyan tegyük mindezt. Hol a három testvér példáján okulhatunk, hogyan csináljuk, hogyan ne, hol a hős próbálkozásai segítenek abban, hogy meglássuk, mi is az út. A mese azt is üzeni, hogy nem baj, ha elsőre nem sikerül, nem szabad feladni, mert „harmadjára” már menni fog.

De mit is jelent ez a gyerekekre nézve?

A gyerekek életében is számtalan olyan helyzet van, ami feszültséget okoz bennük, amivel nem tudnak mit kezdeni. Ilyen például az iskolakezdés, egy új közösségbe való belépés, a szülők válása, kistestvér érkezése. Ilyenkor a gyermek úgy érezheti magát, mint egy szárnyaszegett madár. Nem találja azokat az eszközöket, melyek támogatnák őt az adott helyzetben. A mese azonban tud segíteni.

Ha csak a leglátványosabb hatását nézzük a mesének, azt látjuk, hogy a gyerekek megnyugodnak mesehallgatás közben, csökken bennük a feszültség, oldódnak a szorongások. Emellett a mese észrevétlenül is tanítja a gyerekeket, eszközöket ad nekik egy-egy helyzet kezelésére, útravalót ad nekik az életre. Formálja, erősíti a közösséget és az önbizalmat. Fejleszti az érzelmi intelligenciájukat, a képzeletüket, fantáziájukat. Emellett segít az erkölcsi értékrend megszilárdításában.

Összességében a mese egy olyan csomagot ad, ami segít az életben való eligazodásban. Megmutatja, hogyan küzdhetjük le félelmeinket, hogyan harcoljunk külső vagy belső ellenfeleinkkel, félelmeinkkel. Megtanítja nekünk, hogy ha fel is borul valami az életünkben, ezt nem kell véglegesnek tekintenünk. A farkas legyőzhető, a szárnyak visszaszerezhetőek, a rend helyreállítható.

A mese mindenkihez szól. A kérdés az, hogy elég bátrak vagyunk-e ahhoz, hogy belépjünk a Mesék Birodalmába és megfejtsük üzenetét.

Tamási-Tőzsér Dorina

Felhasznált irodalom:

Boldizsár Ildikó: Meseterápia. Magvető Kiadó, 2010.

Boldizsár Ildikó: Mesekalauz úton lévőknek. Életfordulók meséi. Magvető Kiadó, 2013.

#meseterápia #mese

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!