SuliStart - tippek otthonra a sikeres iskolakezdésért


Indul a suli

Hamarosan nyakunkon az ISKOLA. Igen, csupa nagy betűvel. Óvodás gyerekünknek hamarosan végetérnek a gondtalan hónapok és beköszönt a nagybetűs TANULÁS.


Az első napok és hónapok meghatározzák gyermekünk indulását, beilleszkedését az osztályban. Minél jobban érzi magát, nagyobb az önbizalma, annál biztosabb a siker.

A következő napokban ötleteket adunk hogyan tudjuk megkönnyíteni az iskolakezdést gyerekünk számára. Érdemes visszatérni oldalunkra, naponta találsz újabb ötleteket e témában.


Ha úgy gondolod, hogy rá szeretnél segíteni az iskolakezdésre, vannak a gyermeknél fejlesztendő területek, ha játékosan szeretnéd, hogy gyakorolja az iskolai helyzeteket, iratkozz be a Kukucskáló Tanoda programunkra.


1. Készítsd fel a gyerekedet, mire számíthat az iskolában Megnéztél már pár iskolát belülről? Bementél nyílt napra? Jobb esetben magaddal vitted egy-egy alkalommal a gyerekedet is. Lássa hogy néz ki az iskola belülről. Mi folyik bent egy tanórán? Hogyan viselkednek bent az órán a gyerekek? Beszéljétek meg, amit láttatok. Nincs rosszabb egy ismeretlen helyzetnél. Beszéljetek arról is mi a különbség az óvoda és az iskola között. Meg kell értenie, hogy az iskolában a tanulás azt jelenti, hogy a feladatokat akkor is el kell majd végezni, amikor már unja, vagy fáradt.


2. A kéz ügyesítése


A kisgyermek kézfejlődése hosszú folyamat mire kialakul a biztos ceruzahasználat. Hogyan segítsek ha nem szeret rajzolni, görcsös , vagy éppen laza, nyomaték nélküli a ceruzafogás?

Kéz ujj torna:

- a kéz ügyesítése, zongorázzon az ujjaival a asztalon

- pumpáljon a kezével

- tenyér az asztalon, ujjak zárva, nyitjuk mint a virágot, zár-nyit

Játszatok csipeszekkel!

- műanyag tálra két ujjal / mutató és hüvelyk ujj/ körbe rakjuk a csipeszeket. Váltva két színnel: piros – sárga, vagy két kék –egy piros…

- Formákat vágjunk ki kartonból, kör, háromszög, négyzet… körbekerítjük a csipeszekkel

- keressünk kisebb – nagyobb , könnyebben – nehezebben csíptethetőt

- vastagabb cipőfűzőre egyforma nagyságot csíptessünk,és a szélesebb talpára állítsuk ,ez lesz a kerítés

- vágjunk ki különböző formákat és arra tehetjük: süni, ház, virág,labda

Forrás, még több ötlet

3. Beszédértés, beszédészlelés

5-10 percet ajánlunk naponta a következő gyakorlatokból választva:

Az élet hangjainak felismerése – csend játék


Figyeljük meg a környezetünkben hallható hangokat, autó dudálás, autóbusz , autó, motor hangja, kerékpár csengő szó. Kutya ugatás, vonat hangja…


A lakásban megtalálható hangok


Csukott szemmel, pl. papír gyűrése. kulcs csörgetés, telefon hangja, ajtó, csengő, poharak összekoccantása, üvegpohár, bögre, evőeszközök hangja...

Ha felismeri, megbeszéljük mit hallott, számára milyen volt, kellemes – kellemetlen hang. Milyen tulajdonságokat tud elmondani hozzá.

Cselekés felismerése, megnevezése

Bíztassuk, hogy képekről cselekvést, történést nevezzen meg, beszéljen róla. Pl. Ha a képen asztalnál ül egy kislány. Hol áll a kislány? Mit csinál? Melyik oldalon ül, áll?

Játszunk papagáj játékot!

A papagáj mindet visszamond. Jól ismert szavakkal kezdjük, majd bővítjük. pl. autó, labda, kesztyű, baba, legó… Először 5-10 szó, majd nehezítjük, hogy előtte elmondunk 5-6 szót és ezt kell visszamondania emlékezetből.

Vicces beszéd

Csak magánhangzóval beszélünk. Itt először a nevünket mondjuk. Pl Éva - éa, Kati- ai, Zoli – oi, vagy autó-auó… bővíthetjük a lakásban található bútorral, játékkal. Előtte mindig beszéljük meg,hogy milyen szavakat, fogalmakat választunk. pl. bútorok, játékok, járművek…

Számfogalom erősítése

1. Vágjunk ki két kör formát kartonból. Gombokat keressünk. Az egyik formára sokat a másik formára keveset tegyünk. Ne konkrét számot kérjünk hanem a sok- kevés fogalom használatát gyakoroljuk. Az egyikről vegyük el mindet – üres- nincs semmi rajta.

2. Kesztyűket rajzolunk 6-8 pár legyen. Mindegyik más szín és minta. Vágjuk ki és keverjük össze. Keressük meg a párokat.

3. Papírtányérokat és papírpoharakat beszámozzuk 1- 10-ig. Minden pohár keresse meg a tányér párját. Mondjuk el a számokat sorrendbe. Minden szám más szín legyen. Tegyük sorba a poharakat, tányérokat. Hányadik a piros pohár a sorban, a kék, a sárga? Így gyakorolják a sorszámokat.

5. Számjegyeket vágunk ki 1-10-ig kartonból. sorba rakjuk. Elmondjuk a számokat. Letakarjuk egy kendővel. a gyerekeknek tapintással kell kitalálni, melyik szám van a kezében. Ha ez már jól megy – a kitapintott számnak megfelelően rajzoljon egy lapra annyi karikát amennyi a szám, vagy tapsoljon annyit.

Légzőgyakorlatok

A helyes légzés fontos a hangok formálásánál, az olvasástanulásnál.

Légzőgyakorlatot mondókával is összeöthetjük, így edzzük a memóriát is.

Napsugaras nyárban - levegővétel , felemelkedés,

Nyújtózik a nyárfa - karok magastartásban

Peti, Kati, Böske - levegő kifújása

Guggoljatok, csüccs le - összegömbölyödés

Beszédképző szervek és az olvasás kapcsolata

Ahhoz ,hogy az iskolában a betűk,szavak kiejtése hibátlan legyen, fontos a beszédképző szervek hibátlan működése.

Ahhoz ,hogy a betűket megtanulják hármas asszociációs kapcsolat szükséges:

a betű látott / optikai/ emlékképe, a hozzá tartozó beszédhang hallási / akusztikai / és a beszédmozgás /artikuláció / között.

Ajak –és arcizom gyakorlatok

A gesztus a mimika fejleszti a kommunikációs készséget.

1. Tükör játék: a megfogalmazott mozgást kell utánozni. Pl. fát vág,

fűrészel, mosogat, porszívózik, zongorázik...

2. Szeretem nem szeretem: érzelmek kifejezése arcjátékkal: szomorú, vidám vagyok, sírok...virág illatát szagolom,

3. Séta az erdőben:

Mozgással kísért utánozó mozgások:

- sétálok az erdőben az avar zizeg a lábam alatt.......sirr,surr

- a favágó fát vág......ripsz, ropsz

- harkály kopog a fán....kipi-kopi

- harangszó hallatszik a faluból.......bimm- bamm

-nyuszi szalad az erdőben......hipp -hopp

- ránézek az órámra.....tik -tak

- recseg a faág a lábam alatt.....riccs -reccs

Fújó gyakorlatok:

- Először a szívó fújó mozdulatok közötti különbséget kell megtanítani, szívószál segítségével. Egy pohár víz segítségével mutassuk meg.

- Fújjunk apróra tépett papír zsebkendőt, papírzacskót, ez szét is durranthatjuk.

- Gyertya elfújása. Buborék fújása, itt ha először lassan fújja nagy buborékot varázsolhat.

- Tollpihe fújása, meddig tud fenn maradni a levegőben, kis-nagy tesóval jó játék. Ki az ügyesebb, minél tovább maradjon a levegőben.

- Szívószállal papírgalacsinok fújása, egyik helyről a másikra.

- Útépítés pálcikából és az úton haladni.

A tippeket Tóth Zsuzsanna, a tanoda foglalkozásvezetője és Kovács Márta állította össze.




#iskola #iskolakezdés #beszéd #beszédértés #szituációsjátékok #számfogalom #beszéfképzőszervek

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!