Játékaink ritmusa - Életünk ritmusa


Mindeközben pedig a boldog gyermekkor mellett örömmel megállapíthatjuk, hogy gyermekünk egyensúlyérzéke, szimmetriaérzéke, mozgása, aktivitása, hallása, kreativitása (és még sorolhatnánk): rendben! Nyitott. érdeklődő, az őt körülvevő világot és a benne élőket megfigyeli, velük kommunikál.

Az alábbiakban néhány egyszerű gyakorlat, kedves játék következik. Közös jellemzőjük, hogy minimális felkészültséget, nulla zenei előképzettséget, viszont a gyermekre való teljes odafigyelést igénylik.

És még valamit: át kell lépnünk azt a bizonyos küszöböt! Vagyis NEKÜNK IS JÁTSZANUNK, NEKÜNK IS BERREGNÜNK, KÁROGNUNK, ÉNEKELNÜNK KELL. Igen, olykor nyílt színen is. De aggodalomra nincs ok: jól fog esni!

  • Hallgassuk a külvilág hangjait, beszéljünk róla az utcán sétálva: bátran utánozzuk például a teherautó hangját, a szirénát, a fagyis kocsi idétlen dallamát! Jegyezzük meg, hogy ez hangos, amaz fülsiketítő, emez nem igazán szép (viszont annál jobban bent ragad a fülünkben…). Hogy szép példát is mondjak: szerencsére legalább minden délben hallhatunk harangszót, szinte mindenhonnan. Érdekes játék, ha napi ritmusunkba beépítve, konkrét cselekvéshez társítjuk (ilyenkor indulunk fel a játszótérről/ kezdjük el az ebédet).Az intenzív berregés, mögötte akár konkrét hanggal rendkívül kedvező, kényelmes pozícióba hozza hangképző szerveinket, szóval lányoknak is érdemes megtanulnin :-)

Az autók berregése-bürrögése nagy klasszikusnak számít, éljünk vele! Lehet berregni magasan, tompán, lehet fentről leszánkázva, vagy lentről felfelé, mintha gyorsulna az autónk.

  • Hallgassuk, figyeljük a természet hangjai! Itt is jöhet az utánzás. Kiváló terep erre a park, az erdő és kiváló alanyok erre a madaraink. Konkrét magasságokat, konkrét dallamokat énekelhetünk le! Más esetben adjuk meg a karaktert: éreztessük a varjú rettentő érces krákogását és a rigó lágy, szép fekvésű hangja közötti különbséget!

Figyeljünk oda, ha esik az eső! Ha szerencsénk van, az ablakon kopog, kevésbé jó esetben az esőkabáton, esernyőn vagy a babakocsi esőzsákján. De mindenképpen egyenletesen, jól hallhatóan, tempóját, hangerejét változtatva teszi. Szóval könnyen tapsolható, hangutánzókkal, dalolva kiénekelhető vagy lekopogható.

Ugyanígy a szél. Fújással, füttyszóval könnyen bemutatható. A fütyüléssel nagy meglepetést és örömet okozhatunk, még nagy szélvihar hozta ijedelmet is csillapíthatunk vele.

  • Figyeljük az ember adta hangokat! Lehet ez egy utcazenész, lehet egy piaci kofa vagy egy újságárus kiáltása. Ha utcazenész előtt ácsorgunk, babakocsiban ülő gyermekünk garantáltan lábának lengetésével vesz részt a muzsikálásban, a totyogók és nagyobbacskák pedig könnyen táncra is perdülhetnek.

Lehetnek feltűnően mély vagy magas fekvésű, rekedt vagy nazális beszédhangok például egy villamoson. Kicsit nehéz szituáció, hiszen illembe ütköző, ha kibeszélünk valakit. De kevésbé direkt módon, utólag megkérdezve tanulságos lehet: „Hallottad azt a mély hangú bácsit az előbb, a villamoson? Kinek a hangjához hasonlított? A nagypapáéhoz! Hát persze! Tudod te is utánozni?”

A továbbiakban lássunk néhány konkrét gyakorlatot. Az alapötletek Sáry László: Kreatív zenei gyakorlatok című könyvéből származnak. Általában otthoni, nyugodt környezetben végezhetőek, a fenti példáknál célzottabb módon alkalmazhatóak.

  1. A levegővétel megfigyelése, ritmusának kikoppantása. Lássuk, milyen a gyerekeké, milyen a felnőtteké. Kilégzéskor hangot is adhatunk hozzá (újszülött korban, csecsemőkorban elő is fordul alvás közben, hogy a baba így „énekel”)

  2. Ugyanígy ritmusa van a szívverésnek. Nyugodt, ihletett pillanat kell hozzá, hogy a gyermekecskének legyen türelme kivárni, míg észleli. Ha megvan, ebből a metrumból is indulhatunk, a kezdeti halk kopogást, hangosabb, a lassút gyorsabb válthatja fel.

  3. Játszhatunk a hang hosszával: én kiadok egy hangot, te add ki azt rövidebben!

  4. vagy éppen halkabban – akkor a hang erősségén változtatunk

  5. esetleg magasabban vagy mélyebben – ilyenkor a hangmagassággal való játék a cél.

  6. Kiváló játék, ha dallamokat találunk ki. Teljesen spontán lehet a következő napirendi pont dalban való bejelentése. Nem is olyan nehéz, az egy hangon való éneklés, a végén valahogy lezárva vélhetően akkora meglepetést okoz majd, hogy a pakolás is könnyebben megy majd.

  7. Lehet a pakoláshoz állandó „munkadalt” illeszteni, kicsit szertartást játszani. Kiválóan és ritmusosan lehet legót rámolni a „Jól van dolga a mostani huszárnak…” kezdetű örökzöldre. Persze nem úgy, hogy mi énekelünk, a gyerekek meg pakoljanak…

  8. Apróbbaknak rejt ezernyi kincset a konyhaszekrény. Azt javaslom, hogy némi amortizációval számolva engedjük, hogy az edények átmenetileg dobbá, a fémtányér gonggá, a tojásreszelő gitárrá változzon! Sosem tudhatjuk, hol bújik a következő zenei tálentum! Kiváló hozzáállás, ha a kísérethez dallamot biztosítunk – és nem úgy, hogy bekapcsoljuk a rádiót!

  9. Persze erre is sor kerülhet! Ne habozzunk, ha a háttérrádiózáskor előkerülő sláger elindítja a lábunk. Jó megoldás ilyenkor táncra perdülni, lehetőleg a gyermeket felkapva. De legalábbis engedni, hogy a ritmus valamit elindítson, felszabadítson – csettintés, taps, vagy tánclépés formájában!

Ennyire egyszerű. Visszaolvasva, azt hiszem nincs ebben semmi más lényeges, mint a következő: lássuk be, hogy szeretünk énekelni, szeretünk ritmusra mozdulni! Ha ez megvan, nem lesz nehéz gyerekeinket ebben a szellemben nevelni, meglátva mindent, amiből játék, mozgás, éneklés és muzsika lehet!

Szabó Ágnes

Az előadás elhangzott a Fejlesztemagyerekem.hu "A játékválasztás ABC-je" címmel a Szülők klubjában.

A sorozat további előadásai >>>

#ritmus #hang

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu