Kell-e terv a gyerekneveléshez?


Ön kedves olvasó mivel kezdi a napját? Átgondolja-e, hogy miket kell elvégezni, miként lehet időtakarékosan megcsinálni a teendőit? Ilyenekre gondolok, hogy, amikor megy az oviba a gyerekért, előtte beugrik a postára, mert az az ovi felé van. Tehát 3-kor elindul otthonról, posta, ovi, fél négyre odaér a „kistörpéért”. Hazamennek, utána ez lesz, az lesz, vacsora, fürdés, mese, fekvés. Azt gondolom, ezt mindannyian átgondoljuk ilyenformán. Mi van a munkanapjával? HA megérkezik a munkahelyére, átgondolja az aznapi teendőit? Mi a helyzet egy nagyobb időegységgel, mondjuk a karácsonnyal? Átgondolja, hogy mikor veszi meg a fát mikor az ünnepi ebédnek valót, mikor főz, mos, takarít, mikor látogatja meg a nagyszülőket stb? Megtervez-e Ön egy ennél nagyobb időegységet, pl. egy nyaralást, egy házépítést stb? Végül pedig mit tenne, ha egy ismerőse tanácsot kérne arra nézve, hogy egy vállalkozást szeretne indítani? Javasolná-e neki, hogy tervezzen meg mindent alaposan, de leginkább a célokat határozza meg? Tanácsolná-e, hogy jól gondolja át, mikorra mit szeretne elérni? Azt gondolom felelős barátként mindannyian azt mondanánk, hogy a vállalkozás kockázatos dolog. Nem könnyű, de nem is lehetetlen, mindent át kell gondolni, a lehető legtöbb dologra fel kell készülni, ha már elkezdte nem szabad feladni, és nagyon biztosnak kell lenni abban, hogy melyik irányba akarunk tartani. Mert az a hajó, amelyik nem tudja hová tart biztosan nem a jó kikötőbe érkezik meg!

A gyereknevelés még egy vállalkozásnál is összetettebb, felelősségteljesebb feladat! Ha barátként kérdeznének meg engem (vagy akár szakemberként), akkor arra is azt mondanám, hogy igen, a gyereknevelést is meg kell tervezni. Tudni kell, hogy hová tartunk, mit szeretnénk elérni. Nyilvánvalóan a tervezésnak ésszerű kereteken belül kell történnie. Ha a családban mindenki 160 cm magas ükszülőik visszamenőleg, akkor kár azt a tervet, célt felállítani, hogy a gyermekünk bekerül a kosaras válogatottba.

Lássuk nagyon felületesen milyen területeken tervezhetünk:

  • értékeink, mit képvisel a családunk, mit szeretnénk átadni,

  • világnézeti felfogásunk,

  • anyagi támogatásunk, szeretnénk-e a gyermekünket egy kisebb fajta „vagyonnal” elindítani (legyen ez bármilyen kicsi!), vagy nem. Ha igen, akkor erre milyen lehetőségeink vannak. A gyűjtést elkezdhetjük már a születés pillanatában!

  • Pályaorientáció, ez egy nagyon komplex kérdés, nem is szeretném itt részletekbe menően kifejteni. Mielőtt azonban megköveznek azért a gondolatért, hogy a pályaválasztást rögtön a kezdetektől kezdjük, a legfontosabbat elmondom: nem azt kell kitalálni, hogy a gyerekünk mi legyen, hanem, hogy melyek azok a pályák, amelyeket nem szeretnénk, hogy válasszon! A legtöbb család iszonyodik bizonyos pályáktól, pl. művészvilágtól, fegyveres testületektől, kocsmáktól, pedagógusoktól… Bármi válthat ki iszonyatot! Ettől való védelmet már a kezdetekben elkezdhetjük.

  • Áldozataink. Mi az az optimális mennyiségű áldozat, amit a gyermekért hajlandók vagyunk elvállalni? (saját karrierünk, lakóhelyünk, hobbink, étkezési szokásaink feladása, vagy mindösszesen lemondunk a napi Túró Rudinkról.) Nyilván ennek is van egy egészséges mértéke. A túl sok vagy túl kevés áldozat is káros.

A lényeg tehát, hogy elképzeljük a gyerekünket 18 évesen – nyilván az adott kereteken belül! Milyennek szeretnénk őt látni, milyen emlékekkel szeretnénk, hogy rendelkezzen, milyen értékeket képviseljen. Tudnunk kell, hogy ebben az elképzelt 18 évesben nagyon sok szerepünk van nekünk! A cél elérhető, de akkor azon az úton kell mennünk, amelyik a vágyott célunkhoz vezet. Azt sem szabad szem elől tévesztenünk, hogy vannak külső körülmények. Lehet, hogy szeretnénk, ha lennének testvérei, de kiderül, hogy nem szülhetünk több gyereket. Lehet, hogy szeretnénk, hogy külföldön tanuljon, erre alkalmas legyen, és törekedjen rá, de a 18 év múlva regnáló politikai hatalom ezt megakadályozza. Sok tervünk kútba dőlhet, de sok meg is valósulhat. Ha azonban tervünk sincs, akkor viszont biztos, hogy nem válik valóra belőle semmi!

Mindezekről a kérdésekről és még sok egyéb másról egy videós oktató csomag lesz elérhető. A videóban azonban lehetőség nyílik majd személyes párbeszédre is.

A cikksorozatot folytatjuk.

A cikk írójának "Játék a tanulás" című előadása januárban>>>

Molnárné dr. László Andrea

#pályaorientáció #családiértékek

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!