Kipróbáltuk! Olvasástanulás Logicoval


Az a fránya szövegértés… Sokan gondolják magukban, hétről hétre, amikor beletekintenek gyermekük füzeteibe. Saját véleményem kialakítása a szövegértésről, mint készségről pedagógiai tapasztalataimon alapszik.

Gyakorlati munkám során eddig, ezek a fontosabb gondolatok vertek gyökeret a fejemben:

  • A gyermekek olvasási készségének kialakulása igen egyéni mintát mutat. Van, aki hamarabb megtanul olvasni, van aki lassabban.

  • Nem elég olvasni tudni a jó szövegértéshez!

  • Nem értem miért kell hosszabb szövegeket olvastatni apróbb (elsős, másodikos) csemetékkel, és ezt a szöveget önállóan értelmeztetni a gyermekekkel.

  • Az olvasás lassan alakul funkcionális készséggé. Tehát, visszatérve második gondolatomhoz, amikor a gyermek megtanul olvasni, örül, hogy össze tudja rakni elméjében a betű-hang képet, és összeolvasni ezeket szavakká, mondatokká. A szöveg értelmezése ilyenkor mellékes számára! Érdemjegyért szövegértést nem csináltatnék csak második év második félévében, vagy harmadikban. Nyugodtan lehet velem vitatkozni! És itt az érdemjegyen van a hangsúly, nem a szövegértésen!

  • Nem elég a szöveget értelmezni, a jó szövegértéshez sok-sok háttér- információnak kell eljutnia a gyermekhez, és ezek a háttér-információk idők során, több csatornán épülnek be a gyermekünk elméjébe (mesék hallgatása, kísérletezés, szociális játék-tapasztalatok, tanulmányi kirándulás, éneklés, rajzolás stb. ) folyamán.

  • A olvasás minősége akkor javul, ha a gyermek sokat olvas. Akkor olvas sokat, ha szereti az olvasást. Akkor szereti az olvasást, ha van sikerélménye… Folytassam?

  • UNALMASAK a folyamatosan ugyanolyan szövegértést gyakoroltató feladatok!

Számomra nagy öröm volt, amikor a kezembe vettem a Logico Piccolo sorozat Szövegértés-Vidám történetek című kártyacsomagját. A történetek igazán nem hosszúak, a gyermekek számára érdekesek. Sokszor olyan „mesékről olvashatnak a lurkók, amik a mindennapi életükben is foglalkoztatják őket. Mi például jót mulattunk a Ricsi és a Kukaszörny történetén, illetve Barbi a bandavezér is igazán aktuális témát nyújt 8-10 éves gyermekeink számára.

Örülök, hogy a feladatok apránként, többféle szövegértési feladattípust gyakoroltatnak a gyerekekkel. Érdekesek, színesek (ez külön jó a diszlexiások számára). Kedvünkre kereshetünk szinonima szavakat, megoldhatjuk az igaz-hamis kérdéseket is. Értelmezhetjük a mesében használt kifejezéseket, szövegkiegészítést is végezhetünk és még sok érdekes, nem unalmas feladat vár a gyerkőcökre. Különösen pozitív, hogy egy meséhez egyfajta rövid feladattípus tartozik, így tényleg begyakorolhatják a gyerekek a szövegértés csínját-bínját. Én többnyire részképesség zavaros gyermekekkel használom ezt a kártyacsomagot. Hangosan olvassuk a mesét, és már indulhat is a vicces feladatmegoldás!

A színes korongok helyre húzogatása, pedig nagy örömömre a keresztcsatornákat is fejleszti. Ezzel több legyet ütök egy csapásra a fejlesztőórámon! A feladatok komplexitása nagyon fontos, mindenkinek szeretettel ajánlom, nem csak részképesség zavaros gyermekeknek!

Unaloműzőnek is remek egy hosszabb autóút, vagy várakozás során!

Kerekesné György Zsófia

#funkcionáliskészség #diszlexia #részképességzavar #keresztcsatornákfejlesztése #szövegértés #Kipróbáltuk

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu