Kipróbáltuk! Torna a javából!

Egy hétvégi reggelen nincs is jobb, mint formába hozni a szemünket, megmozgatni az agytekervényeinket! A Logico Piccolo: Ismeretek 1-2. osztály, Geometria 2. kisiskolásoknak szánt, formákról, térbeli tájékozódásról szóló feladatkártyái kiválóan alkalmasak erre. A minden kártyatípusnál alkalmazható, masszív feladatmegoldó keret és néhány feladatkártya könnyen megragadható, bárhová indulunk.

A feladatok jól tematizáltak, a szülő vagy nevelő által rövid ismerkedés után könnyen kiválasztható a célkártya, ami az adott kisgyereknél vagy gyerekeknél megfelelő nehézségű lesz. Lehet szelektálni életkor, aktuális érdeklődés vagy épp szándékolt gyakorlás szerint. Az egyes feladatlapok megoldása három-nyolc percet vesz igénybe, de minden gond nélkül felfüggeszthető a tevékenység. Nálunk is épp fekszik egy az asztalon, várja, hogy a maradék négy gombocska a helyére kerüljön :-)

A nehézségi szinteket a tartalomjegyzék alapján két részre bontanám – hozzátéve, hogy a feladatok összetettsége ezen belül is változó:

Könnyebben érthető, elsősöknek, esetenként nagycsoportos ovisoknak jó játék:

1. Ki vagyok én? A körben ülő gyerekekre kell „ráismerni” a megadott információk alapján. Akár csoportos megoldásra, tanakodásra is alkalmas a feladat – egy valaki olvas, a másik keresgél: ki lehet, aki Anikótól jobbra ül. Jobb és bal orientáció és olvasásgyakorlás. Ha tetszik, a rajz alapján, vagy élőben lehet folytatni a játékot. Akár a strandon, pihenés közben: Melyik az a strandlabda, amelyik az árus polcán a pirostól balra van?

2. Térbeli orientáció. Jó és szükséges gyakorlat az irányok gyakorlására. Tapasztalatom szerint érdemes előtte tisztázni, melyik a bal és jobb kéz. Így segíthetjük, hogy az ún. „rendezői” irányokat használják a gyerekek.

3. Tájékozódás négyzethálón. Fantáziadús, élvezetes, ugyanakkor alapvető ismereteket hordozó feladat. A következő kártyához kapcsolható témájú, a betűk és számok kombinálását, a jelölt-jelölő viszony megértését segítő gyakorlat!

4. Eligazodás felülnézeti rajzon. Igazi kihívás, tulajdonképpen a térképen való tájékozódást készíti elő. A sokszor játszott „kalózos”, „kincskeresős” játékhoz nálunk nagyon illettJ. A megértéshez, eligazodáshoz kicsit több magyarázat szükséges.

5. Eligazodás százas táblán. Képességekhez mérten alkalmazható kisebbeknél. Több összetevős, bár a kétjegyű számok biztos értelmezésére nincs feltétlen szükség. Elegendő a számok képről való felismerése, ha a jobb és bal orientáció jól működik.

6. Négyzet létrehozása két alakzatból. Igazán játékos, könnyű sikert hozó kártyalap! A feladat rajzos bemutatása nagyon nagy segítség a bizonytalankodóknak.

7. Téglalap létrehozása két alakzatból. Az előzőhöz hasonló tematikával működő kártyalap. Javaslom a kettőt együtt alkalmazni, hisz a négyzet és a téglalap közötti különbség jól érzékeltethető, különösebb komolykodó definíció nélkül. Bár ezeknek a kártyáknak a hátoldalán nincs szabadon megoldható feladat, jól kiegészíthetjük a beszélgetést, ha a lakásban, körülöttünk lévő tárgyak között keresünk egy-két négyszöget és téglalapot.

A 8-16. kártyalapok összetettségük miatt a nagyobb, másodikba induló, vagy második osztályt már elvégzett gyerekeknek javasolt. Lássuk néhány szóban ezeket is:

8-9. Felületek kitöltése különböző idomokkal. Szükséges hozzá a formák alapvető ismerete, a térben rendelkezésre álló hely felmérésének képessége, sőt az osztás, elosztás fogalmának ismerete is. Az első kártyán (8.) még négyzetháló segíti a megoldást, a másodikon (9.) azonban sima alakzatokat látunk. Igény szerint segítség lehet, ha a formákba mérendő kis négyzetet kivágjuk és így illesztve oldjuk meg a feladatot. Ebben az esetben kisebbeknek is jó játék lehet. Ha tetszik, saját formákat is vagdoshatunk, illesztgethetünk, ragaszthatunk.

10. Minták kiegészítése, hiányzó idomok megnevezése. Kiváló alapjáték a kör, háromszög, négyzet és téglalap megláttatásához. Olvasni tanuló gyerekeknek külön jó, hogy a fejben kigondolt megoldást a megadott szavak között kell megkeresni.

11. Pontok összekötése, a keletkező idomok felismerése. A négyzethálón elhelyezett pontokat kell gondolatban összekötnünk. Jó kis szem- és fejgyakorlat – hozzáteszem a nyomtatott színezőkben, gyakorlókban sok effélét találunk, a gyerekek nagy rutinnal végzik ezt a feladattípust. A magyarázó rajz itt is ötletes segítség a megértéshez. Ha kérjük, hogy nevezzék meg, mit látnak, fantáziájukat dolgoztatjuk meg egy kicsit, hiszen nem mindig egyértelműen elnevezhető vagy ismert idomokról van szó.

12-13. Orientáció 16 pontos mezőn, alakzatok elképzelése. Igazi, nehéz feladat, különösen, ha tényleg csak a szemünkkel csináljuk! Akár 10-12 évesek is jól eljátszhatnak vele. A megadott instrukciók (jobbra, balra, egyet vagy kettőt) alapján kell elképzelnünk és azonosítanunk az alakzatokat. A második kártyán (16.) ez a koordináták (betű és szám kombinációk) használatával, helymeghatározással nehezedik.

14-15. Hajtogatás, tükrözés – szimmetrikus alakzatok. Könnyű, kedves kártyalapok, jól felépített sorrendben. Így érdemes alkalmazni is. Az első (14.) az ismerkedésre, a szimmetria fogalmának megértésére kiváló, akár a tükör használata nélkül is érthető. A második (15.) sorozatban lévő formák kiegészítése és párosítása már bonyolultabb ügy, de a tükör segítségével öröm lesz megoldani!

16. Szimmetrikus alakzatok – tükrözési tengely. Az előző két kártyalap témáját viszi tökélyre ez a feladat. Igazán nehéz, nagyobbaknak ajánlott, tényleg feladat, kevésbé játékJ. A kimaradó néhány gömb helye, szerepe nem teljesen egyértelmű, kisebb magyarázatot kér.

Szabó Ágnes

#matematika #Kipróbáltuk

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu