Iskola indul - 10..9..8...

Néhány nap múlva újabb generáció kerül be az iskolák padjaiba. A hazai oktatási rendszer miatt a gyereknek első perctől kezdve nagyon sokat kell helytállniuk. Hiába van jó tanító nénink, még így is szükséges az óvodában elkezdett készségek otthoni fejlesztése. Mindez nem nehéz, olvassátok el és megértitek!

Az iskolaérettséget összetett szempontrendszer alapján mérik. Egy része a testi fejlettségre figyel, a felnőttel való együttműködési készséget nézi és a gyerek beszédfejlettségét. Ezek mellett több olyan készség állapotát kell nézni, melyek a gyerek forma és színfelismerésére utalnak, vagy a saját testképzetéről adnak információt. Fontos a különbségek és hasonlóságok ismerete, a színek felismerése, a ritmus, ismétlődés, az utánzás képessége. Mindezek az iskolában való helytálláshoz kellenek, a betűírás kialakítását, a kiejtést segítik, a szokások és ismeretanyagok rendszerezett megértéséhez szükségesek.

Első látásra igen bonyolult rendszer ez, de egyszerű, ha idejében olyan játékok és foglalkoztató feladatok formájában kerülnek a gyerek közelébe, amelyek játékosak. Nem ördöngösség ez, a gondos szülői hozzáállás éppen elég hozzá, ráadásul a legjobb mókák. Lássunk néhányat!

Ahhoz, hogy az elemi mozgások összerendezettek legyenek, megfelelő egyensúlyérzék legyen, hogy a keresztcsatornák kialakulását elősegítsük ( önállóan és külön mozgatott lábak és kezek), már évekkel az iskolakezdés előtt el kell kezdeni az aktív mozgást. Rossz időben otthon is felállíthatunk akadálypályát, pl. padlóra rajzolt vonalakat, melyeken mozogni kell, célba dobó játékot nagy kartonból, vagy régi lepedőből.

Dominanciákat kéz, láb és szem esetében semmiképp ne erőltessünk!

Szakemberhez csak a váltott dominancia esetén forduljunk, de ne kényszerítsünk rá semmit a gyerekre! Komoly iskolai gondokat idézünk elő, melyek majd évekkel később jelentkeznek. Sok játék segíti a gyereket, pl. festés nagy felületeken, ügyességi akadályok erdőben botokból, vagy szivacsformákkal az udvaron ( ugróiskola), még a fél szemmel rajzolás is vicces elfoglaltság. A térérzékelés is a nagymozgásokra vezethető vissza. Általában jó, ha adunk olyan feladatokat, melyben a térirányok elmondására kell cselekedni, és ha gyakran mutatunk szerte magunk körül érdekességeket, miközben pontosítjuk a tekintet irányát.

(Kapcsolódó cikk ITT.)

Térbeliséget és reprodukáló képességet is fejleszt egy kis munka otthon, a konyhában. Össze kell hajtogatni a ruhámat, ki kell keresni a zoknim párját a kupacból, segíteni kell a szalámikat felrakni a kenyérre, vagy habot verni- ezek mind játékosak és észrevétlenül fejlesztenek.

Alakot felismerni, megkülönböztetni lehet akkor is, ha zöldségeket válogatunk a piacon, vagy apa autójához hasonlót keresünk az utcán. Ezek egyúttal fejlesztik az alak, forma és színállandóság felismerését is.

Fontos a szóbeliség fejlesztése! Jó példával járjunk elöl, ha helyes a mi kiejtésünk, akkor ő is gyorsabban javít. Nyilván az esti mesekönyv olvasása, a séta közben megbeszélt ügyek, mind ennek fejlesztését rejtik.

Analizáló képességünket rajzolással is fejlesztjük, pl. amikor megfigyeljük a fa részeit. Sémában gondolkodunk, hiszen az óvoda erre tanít, de milyen okos szülő az, aki a sokféleséget is megmutatja a gyerekének!

Ha nem beszélgetünk utazáskor, szabadidőben a gyerekkel eleget, ha nem vonjuk be bizonyos apró döntésekbe, nem segítjük problémamegoldó képességét és az általános tájékozottságát sem. Nyilván nem a család komoly bajait kell megvitatni vele, de hogy mit együnk, vagy az, hogy milyen ruhát szeretne felvenni, belefér. Mindeközben szót ejthetünk az időjárásról, vagy az ételek alapanyagairól.

A ritmus és hallásfejlesztéshez a meghallgatott zenék segítenek, fontos, hogy minőségi zene legyen. A nagyon egysíkú monoton zenei világ inkább elbódít, nem érzelmekkel telít. Nem baj, ha nem szeretjük az operát, egy jó rajzfilmzene is ad élményeket. Le lehet utánozni az eső kopogását, a vonatzakatolást.

Ha jól odafigyeltél kedves apuka- anyuka, máris megérthetted, hogy a kicsivel töltött idő minden feladata már iskolára előkészítő lépés volt! Nem csak az utolsó évben vett füzet számít, hanem minden ezelőtti tevékenység.

Remélem még idejében szóltam, hogy egy vidám és ügyes kisgyerek lépjen be az iskola ajtaján! További ötleteket találsz Pinterest gyűjteményemben a „ Children smile” és a „ Játssz velünk!”mappában! (Képek forrása ugyanitt.)

Németh Csilla

#dominancia #fejlesztés #alakháttérmegkülönböztetése #alakfelismerés #ritmusfejlesztés #hallásfejlesztés

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu