Kipróbáltuk! 30 füllesztő téma ifjú dzsungelkutatóknak – mindössze fél percben!

A trópusi erdők világa a gyönyörű színes arapapagájokkal, a szélsebes jaguárokkal, veszedelmes leopárdokkal és persze a mókás makikkal régóta a kedvenc témáink között szerepel. Az eddigi színes, vidám világ most egy kicsit más oldaláról is feltárul előttünk! Amit nagyon nem bánunk!

Sajnos sokan nem tudják, hogy a mesék szintjén megjelenő kedves állatfigurákat valójában mekkora veszély is fenyegeti nap, mint nap… Az emberi civilizáció megjelenése a dzsungelekben óriási változásokat eredményezett, sajnos negatív értelemben. Ahhoz, hogy ennek mikéntjét és mértékét már a kisgyerekek is megértsék, az alapoknál kell kezdeni… Jen Green könyve erre a nagy feladatra vállalkozik. Nem is sikertelenül.

Az író amellett, hogy bemutatja a hihetetlenül gazdag esőerdők állat- és növényvilágát, kiemelten kezeli azok megvédésének fontosságát és rámutat arra is, hogy milyen nélkülözhetetlen szerepe van a háborítatlan természetnek a mindennapi életünk során. Szó esik a könyv lapjain a víz- és az élet körforgásáról, a biodiverzitásról, a többszintes erdőről – amit az író viccesen egy négyszintes lakóépülethez hasonlít, ahol a különböző szinteken más és más körülmények között különféle állatok élnek. Olyan fogalmakkal ismerkedhetnek az olvasók, mint fotoszintézis, a mikróba vagy a kolónia. Persze mindezt érthető, gyerekek számára is befogadható nyelvezettel.

A könyv 6 fejezetben 30 témára bontva jut el az esőerdők mélyéről az emberiség legfontosabb jövőbeni feladatáig. A fejezetek elején egy gyűjteményt is találhatunk a témához kapcsolódó fontos fogalmakról.

  1. Milyen erdő az esőerdő?

  2. Többszintes erdő

  3. Vadvilág

  4. A világ esőerdői

  5. Emberek az esőerdőben

  6. Az esőerdők jövője

A könyv bal oldalán található „30 másodperces fejezetek” tömören és érthetően avatnak be az aktuális témába. A 3 másodperces rövid összefoglaló egyetlen mondatban foglalja össze a fejezetek lényegét. A könyv jobb oldalán a témához kapcsolódó képek és ábrák hozzák közelebb a dzsungelek világát a gyerekekhez.

A fejezetekhez kapcsolódó 3 perces küldetések most is biztosítják, hogy az olvasók ne csak passzív szemlélői legyenek a témának, hanem a való életben is kipróbálhassák, megtapasztalhassák az esőerdőben lejátszódó folyamatokat (persze csak kicsiben leképezve). A kísérletek eszközigénye minimális. Sokszor elég egy nagyító és egy nagy adag kíváncsiság. Bogarászni szinte minden gyermek imád. Adjunk a kezükbe egy fehér papírlapot. Küldjük ki a kertbe és kérjük meg, hogy a lapot tartsák a bokor alá – óvatosan rázzák meg a bokor ágait. Nagy valószínűséggel egy csomó kicsi bogár fog landolni a lapjukon, amit rögtön lehet vizsgálgatni. A kertben vagy erdőben élő fák megismeréséhez egy mérőszalagra és a leleményességükre lesz csak szükségük. A küldetések során részt vehetnek a kis felfedezők a lombkorona tesztelésében, nyomkövetésben és olyan érdekes kísérletekben, ahol a párolgás vagy épp a fotoszintézis mikéntjének rejtelmeit vizsgálhatják meg…

Jen Green Esőerdők című könyve több korosztálynak is szól. Az óvodások és kisiskolások a csodás képi világban és az izgalmas küldetésekben merülhetnek el igazán. A kamaszok számára pedig egy tökéletes tananyag-kiegészítőként szolgálhat a könyv a földrajz és biológia oktatásához. A többszintes erdő című témakör konkrétan a 7. osztályos trópusi erdők tananyag tökéletesen leírt, érthető, logikus és tökéletesen illusztrált anyaga. Ebből a könyvből készülve a csillag is ott fog virítani az ötös mellett! Ez nem vicc!

Miskei Orsolya

Vendégszerzőnkről:

Miskei Orsolya, magyar szakos tanár. művelődésszervező, PR munkatárs, kiadványszerkesztő, blogger, de legfőképp gyakorló édesanya

Magyar tanári és művelődésszervezői végzettségem közül ez utóbbiban dolgozom immár 15 éve. A szakma szinte minden területét kipróbáltam már. Információs munkatársként kezdtem, PR-marketinggel folytattam, közben gyerek rendezvényeket- és programokat szerveztem, majd jött pár év babázás. A gyes alatt is folyamatosan tevékenykedtem. Egy gyerekprogramokat szervező cégnek vittem Pr- és martetingtevékenységet, sőt néhány gyerekprogramot is kidolgoztam és megtartottam nekik. A munkába visszatérve először kiadványszerkesztőként dolgoztam, később a felnőttképzés területén is tapasztalatot szereztem. 2012 óta újabb babás projektben vagyok. Mellette most egy blogot vezetek.A munka melletti fő tevékenységem mégis az anyaság. Három gyereket nevelek. És fejlesztek, immár 11 éve. Nagyfiam (11 év) figyelemzavaros, lányom (8 év) túlhallásos volt, ezért komoly beszédészlelési zavarokkal küzdött, ráadásul kétkezes is. A kéz dominanciája nem alakult ki. Mindkettő kezét egyformán használja. Mindkettőjüket évekig hordtam fejlesztésekre (alapozó torna, hangterápia, hallásterápia, homloklebeny torna, neurofeedback terápia) A kicsi még csak 2,5 éves. Úgy néz ki neki is túlhallása van és a kéz dominanciával is problémái lesznek, mint a nővérének. Egyébként minden más oké nála. Bár 3 hónapos kora óta hordom fejlesztő tornára, amit imád. Ennek köszönhetően a korosztályához képest fejlettebb és ügyesebb a mozgása.Nem hiszek a gyógyszeres kezelésekben. Az első gyereknél – tapasztalat híján később vettük észre a problémákat. Lassan, nehézkesen jutottunk el a megfelelő helyekre. Lányom esetén már ügyesebbek voltunk, de a túlhallást nála is nagyon későn, csak 7 évesen diagnosztizálták. A diagnózis kimondása után nagyon gyors és hatékony terápiát kapott, 100 %-os gyógyulással. A kicsinél már zsigerből tudom, hogy melyik jel mit jelent és mit kell tennem. De hát a tapasztalat nagy úr. Igazam van?

#ismerettterjesztés #könyvajánló #élmény #érdeklődésfelkeltése #Kipróbáltuk #ATudás30mpnben

Kapcsolódó bejegyzések: