Gondold tovább! Radosza-ovigyűrű variációk


Ahogyan az előzőekben írtam, a mi óvodás csoportunk nagyon szereti használni a Radosza-ovigyűrűt, de sajnos nincs annyi eszközünk, hogy mindenkinek tudjak adni. Kitaláltam, hogy az ovigyűrűn található képeket lerajzolom egy5x5-ös négyzetbe, laminálom (hogy tartós legyen) és azokhoz is adok feladatokat. Persze bármilyen képeket, képkártyákat lehet készíteni, de kifejezett célom volt, hogy köze legyen az ovigyűrűhöz és annak használatához, illetve minél több gyereket be tudjak vonni a tevékenységbe.

Miért jó, mint kiegészítő tevékenység?

1, várakozás helyett tevékenykedtetés van

2, megismerik a gyűrűn található formákat, alapvető szabályokat

3, a kicsiknek is lehet több elemből álló feladatot adni

4, sorozatokat lehet kirakni különböző szempont szerint

5, legalább 3 gyerek tud egyszerre külön feladatot végezni

6, nem igényel állandó felnőtt jelenlétet

7, egymásnak is tudnak feladatokat adni

8, ha gyűrűhöz jut, már minden forma ismerősként tekint vissza

Hogyan használjuk?

Ha valaki épp használja a gyűrűt, akkor mindig vannak nézelődők, segítők, érdeklődők. Míg várakoznak a gyűrűre, a kártyákhoz kapnak feladatokat.

A kártyákat szétszórom az asztalon, (térlátás) onnan kell válogatni.

A kártyákhoz 3 zöld és 3 piros nagy négyzetet is készítettem, így ha hozzájutnak a gyűrűhöz, már tudják, hogy a feladat a zölddel kezdődik és a vége a piros. (tehát begyakoroljuk a gyűrűn való feladatmegoldás szabályát) Készítettem még egy mosolygó fejet is, ez egyfajta ellenőrzésként, dicséretként szolgál. (ez nincs a gyűrűn, de én így láttam jónak) Ha valaki jól oldja meg a feladatot, amit kapott, akkor a végén odarakom a mosolygó fejet. (és valóban, mindig egy nagy mosoly a vége!

A feladatadás mindig, minden korcsoportban egyénre szabottan, differenciáltan történik.

A kicsiknek (mert ők nagyon szeretnek mindent csinálni) egyszerű feladatokat szoktam adni, pl, rakj be a zöld és piros közé:

1, minden formát, ami kék (zöld, sárga, stb..)

2, minden állatot

3, minden gyümölcsöt

4, piros játékot

5, egy pillangót, stb..

A középső és nagycsoportosoknak (mert ők már mindent tudnak) lehet bonyolultabb feladatokat is adni, pl, rakj be a zöld és piros közé:

1, minden síkidomot

2, minden olyan formát, amiből legalább kettő van

3, olyan gyümölcsöt, aminek olyan a színe, mint a Mikulás ruhájának, stb..

Van, hogy 1 gyerek rak ki 3 sorozatot – ilyenkor lehet feladat a különbözőségek, azonosságok megkeresése a 3 sorozatban– ezáltal újabb sorozat készítése.

A kártyákat lehet ötvözni a gyűrű használatával (együttműködés):

1, az egyik gyerek kirakja a kártyákat az asztalra, a másik kirakja ugyanazt a gyűrűn, aztán csere.

2, amit kirak valaki a gyűrűn, azt a másik kirakja a kártyákkal

3, versenyben: 1 elemből álló feladatot csinálunk: 1 gyerek gondol valamire, körbeírja, aki hamarabb kirakja – akár a gyűrűn, akár az asztalon – az a nyertes.

Azt gondolom, hogy a képkártyák jó kiegészítői a Radosza-gyűrűnek. A gyerekek ismeretei bővülnek, s az irányított játék során biztonsággal fognak mozogni a síkban, térben, s oda-vissza tudják váltogatni a feladatokat. Kifejezetten fontos elem a térlátás, síkbeli tájékozódás, szerialitás, gondolkodás fejlesztése, nem beszélve a forma és alak-állandóságról egy-egy összetettebb feladat során. Használjuk a főfogalmakat, s egy-egy ábráról perceket tudunk beszélgetni. A feladatok a végtelenségig bővíthetők, ennek csak a pedagógus kreativitása szab határt.

A kiegészítő kártyák hamarosan kaphatók leszneka Fejlesztemshop webáruházban. Előrendeléshez klikk ide!

Kosztel Krisztina, óvónő

Vendégszerzőnkről

Kosztel Krisztina

Ki vagyok én?

Óvodapedagógus, szülő, örökös útkereső, határokat feszegető, elkötelezett híve az óvodai demokratikus nevelésnek. Már gyerekkoromban tudtam, hogy óvónő leszek, „ha nagy leszek”.

Az egyik legjobb dolog, hogy a mindennapjaimat 3-7 éves korú gyerekekkel tölthetem. A csoportban nem szeretek „unatkozni”, azt szeretem, ha tevékenyen telnek a mindennapjaink.

Olyan ez, mintha minden nap színpadra állnál, de csak akkor, abban a pillanatban dől el, hogy tetszik-e a közönségnek a műsorod. És sikerélmény, ha igen, mert szeretnek játszani, új dolgokat kipróbálni, vagy régieket begyakorolni, átváltozni, segíteni, megőrülni kicsit J

Igyekszem folyamatosan képezni magam, (nem a pontokért, hanem saját fejlődésem miatt) van 2 szakvizsgám, és jó pár tanfolyam a hátam mögött. Keresem azokat az új módszereket, technikákat, amelyek hozzá tudnak tenni valami újat, különlegeset a mindennapjainkhoz.

Sok eszközt készítek, egyrészt, hogy tovább tudjam fejleszteni a játékainkat, más részről pedig ez is egy lehetőség a személyre szabott differenciált bánásmódnak, legyen szó akár fejlesztésről, akár tehetséggondozásról.

Egyik kedves kínai közmondásom: „Egy gyermek élete olyan, mint egy papírlap, melyen minden arra járó nyomot hagy”

Szeretnék pozitív nyom maradni….

#Radoszagyűrű

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu