Intő jelek az iskolakezdés előtt

Ha az iskolaéretlen gyermek iskolába kerül, minden bizonnyal kudarcok érhetik, amely az egész életére kihatással lehet! Az időben megkezdett fejlesztés hozzájárulhat az iskolaérettség eléréséhez és a zökkenőmentes iskolakezdéshez! Mire kell figyelnie a szülőknek és mit tehetnek, ha úgy látják gyermekük valamelyik területen kevésbé jeleskedik?

Előző cikkemet azoknak ajánlottam, akiknek a gyermeke a következő évben megkezdi az iskolát. Írásomban röviden összefoglaltam azokat a képességeket, melyek megfelelő fejlettségi szintje szükséges ahhoz, hogy gyermekük zökkenőmentesen kezdhesse meg az írás-olvasás és a matematika tanulást.


Óvodás gyerek mozgása

A gyermekek életének első 6-7 éve kiemelkedően fontos fejlődésük szempontjából! Gondoljanak csak bele, hogy ez alatt az idő alatt milyen hatalmas utat járnak be! Megnőnek, testalkatuk változik. Megtanulnak járni és egyre ügyesebben mozognak! Megtanulnak beszélni! Gondolkodásuk, ismereteik, személyiségük hihetetlen ütemben és mértékben fejlődik. Ezek nem csak mennyiségi, hanem minőségi változások is. Nem is gondolnánk, hogy ez a folyamat mennyire összetett, bonyolult!

Természetesen minden gyermeknek picit más az üteme, hiszen több tényező is befolyásolja ezt a folyamatot. (öröklődés, környezet stb.)

A kérdés az, hogy mely esetben kell a szülőnek gyanakodnia arra, hogy ebben a fejlődési menetben valamilyen probléma, elakadás van. Mik azok a jelek, amik erre felhívják a figyelmét?


5 éves kor körül kezd megváltozni, átalakulni a kisgyermekkorra jellemző tipegős járás. Már tudnak páros lábbal helyben szökdelni, esetleg előre-hátra ugrani. Képesek eldobni és elkapni a labdát, amit ilyenkor jellemzően a mellkasukhoz szorítanak. Kedvelt mozgásforma a kúszás, mászás, nyusziugrás, békaugrás. Már tudnak a lépcsőn váltott lábbal le és fel közlekedni.


Ha a szülő azt tapasztalja, hogy gyermeke nem szivesen vesz részt mozgásos játékokban, vagy ezek során lényegesen bátortalanabb, esetleg mozgása összerendezetlen, gyakran érik sérülések, ajánlott szakemberhez forulni.

Miért fontos a gyermek harmonikus mozgásfejlődése? Mert ezek a nagy mozgások az alapjai a finommozgások fejlődésének. Mert szerepet játszik az egyensúlyérzék, a szem-kéz koordináció, a térérzékelés és irányérzékelés fejlődésében, amik kapcsolatban állnak a gondolkodás fejlődésével is.

Egy másik olyan probléma, amit biztos minden szülő észrevesz, az a gyermek beszédhibája. A beszédfejlődésben nagyok az eltérések. Van, aki már elég korán tisztán ejti a hangokat, van akinél ez később alakul ki.

Ha gyermekük még 5 éves kora után is pösze, nem tudja tisztán ejteni hangokat (pl. szapka-sapka, cica-tita) logopédushoz kell fordulni, mert később ez a probléma akadályozhatja az írás-olvasás tanulást.

Érdemes arra is figyelni, hogy 5 éves kor után a gyermek nyelvtanilag helyes mondtatokban beszél-e. Ha nem, akkor ez is egy problémát jelez, amivel szintén ajánlott logogépdiai vizsgálatot kérni.

unalom

Kevésbé feltünő, de komoly problémát okozhat, a beszédészlelés zavara. Ennek leggyakoribb tünete, hogy többször szólnak gyermeküknek, de ő “nem hallja”, “nem figyel” vagy nem pontosan hajtja végre, amit kérnek tőle. Esetleg a gyermek azt mondja, hogy nem hallja vagy gyakran visszakérdez. A beszédészlelés zavarára utaló jel lehet az is, ha gyermekük nem szeret mesét hallgatni, izeg-mozog, nem köti le a történet. Nehezen jegyez meg új szavakat, torzítja azokat. Ha a szülők észreveszik ezeket a gondokat, először általában hallásvizsgálatot kérnek, de ennek eredménye negatív. A hallás ép, a probléma a feldolgozó rendszerben van. Ez pedig a későbbiekben az olvasászavarhoz vezethet.

Egy logopédiai terápia hatékony segítség lehet a kisgyermek számára.

gyerekrajz

A következő terület, ahol a szülő számára is láthatóvá válhat valamilyen eltérés, az a gyermek rajza. Négyéves kor után általában kedvenc témája a gyermekrajzoknak az ember ábrázolása. A képen már megjelenik a fej, arc, nyak, törzs, ujjak és a ruházat. Egyre arányosabb az ábrázolás. A végtagok szinte mindig összefüggnek a törzzsel.

Ha a gyermek elutasítja a rajzolást, színezést vagy emberábrázolása meg sem közelíti a fent leírtakat, érdemes tanácsért fordulni az óvó nénihez vagy más szakemberhez, pl. logopédushoz vagy fejlesztő pedagógushoz.

Nagy segítséget jelenthet a szülőknek, ha rendszeresen érdeklődnek gyermekük felől az óvodában. Tapasztalatom szerint az óvónők készségesek és jó tanácsokat adnak, szükség esetén a megfelelő szakemberhez irányítanak.

A szerző skype-os tanácsadáson, illetve e-mailen megkereshető.

Gergényiné Németh Erika


#iskolakezdés #iskolérettség #beszéd #gyermekrajz #hallás #mese #óvodás

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!