Iskolamustra
Kedves Szülők,
Önök közül nagyon sokan állnak választás előtt ebben az időszakban, hiszen hamarosan kezdődnek az iskolai beíratkozások. A legtöbb intézményben már meghírdették az első szülői tájékoztatókat és a jövendő kis elsősöknek a nyílt napokat. Ebben az időszakban sokan gondolkodnak azon, hogy milyen iskola felelne meg leginkább gyermeküknek. Jó lesz-e a körzeti iskola vagy esetleg egy alternatív iskolát, alternatív pedagógiai programmal működő állami iskolát válasszanak?

Cikksorozatomban ehhez a döntéshez szeretnék egy kis segítséget adni.
Mit is jelent az alternatív iskola és az alternatí pedagógiai program? Mi a különbség? Milyen alternatív iskolák működnek az országban és mi a jellemzőjük? Ezekre a kérdésekre próbálok rövid, összefoglaló válaszokat adni.
Hazánkban a rendszerváltást követő években kezdtek elterjedni az alternatív pedagógiát alkalmazó iskolák, alapítványi fenntartásban, vagy magániskolaként.
Ezek közös jellemzője, hogy gyermekközpontúak, a gyermek igényeit tartják elsősorban szem előtt.
Arra törekszenek, hogy a diákok természetes kiváncsiságból, örömmel tanuljanak. Fokozottan veszik figyelembe az életkori sajátosságokat, az egyéni tanulási tempót, esetleges hiányokat, deficiteket, családi háttér eltéréseit.
A tanár szerepe megváltozik. A pedagógus az alkotó folyamatoknak csak részese és szervezője, háttérben marad, nem tölt be előadó szerepet. A tanár személyiségében is más elemek kerülnek előtérbe, pl. empatiás készség, rugalmasság, szervezőkészség.
Törekszenek a különféle kompetenciák fejlesztésére és reformpedagógiai módszereket alkalmaznak, mint a csoportmunka, differenciálás, projektmódszer, kooperatív technikák. A munkatempó lassabb, nyugodtabb. A tantárgyak integrált tanítása szinte mindegyik alternatív iskolára jellemző.

Igyekeznek megvalósitani az integrációt. Csökkentik a versengést és egyénre szabott, írásos értékelést adnak.
A szülők és iskola közötti kapcsolat is alapvetően megváltozik, jellemzően megerősödik a szülők és tanárok közötti kommunikáció.
Természetesen ezek közül a módszerek közül sok megjelent, bevezetésre került az állami iskolákban is, de a szervezeti és finanszírozási eltérések miatt az alternatív iskolák rugalmasabban tudnak alkalmazkodni a helyzetekhez, elvárásokhoz.
Hazánkban a következő alternatív általános iskolák működnek:
Waldorf-pedagógiára épülő óvodák, iskolák
Rogers Iskola
Montessori Iskola
Freinet módszerre épülő iskola
Meg kell említeni azokat az iskolákat is, melyek állami, esetleg alapítványi, egyházi fenntartásúak, de saját alternatív pedagógiai programmal működnek. Ezek az iskolák is alkalmazzák a korszerű pedagógiai módszereket, kiegészítik egyéb pedagógiai programokkal. Ezzel kapcsolatban az iskoláknál kell érdeklődni, mert nincs elérhető központi információ.
Párat meg tudok említeni, de a lista közel sem teljes.
Gyermekek Háza – Alternatív Alapozó Program
Kincskereső Iskola – Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium Kincskereső Tagiskolája
Nyitott Világ Fejlesztő Iskola
Rákospalotai Meixner Általános Iskola
Burattino Iskola
Lauder Javne
Humanisztikus Iskola
Ide sorolnám a kéttannyelvű iskolákat is.
Cikkem folytatásában az egyes alternatív iskolák rövid, összefoglaló bemutatását olvashatják.