Kisérletezés, tapasztalatgyűjtés, önbizalom = SIKER

A meleg elfogadó légkör a kisgyerek harmonikus fejlődésének feltétele. A családban számtalan lehetőséggel tudjuk növelni a gyermek sikerfaktorait, amelyek felkészítik az iskolakezdésre. Nem kell mást tennünk, csak bevonni őket a család életébe és játékosan segíteni nekik az ismeretszerzésben.


Előző cikkünkben azokat a jeleket vettük sorra, melyek jelezték, hogy gyermekünknek külső segítségre van szüksége. Most azokra a tevékenységekre térünk rá, amelyekkel a tapasztalatgyűjtésben segítjük, teret adva a kisérleteztésnek és akár a hibázásnak is.

Gondoljuk végig együtt!


A nyugodt, kiegyensúlyozott, meleg, elfogadó légkör a család minden tagjára jótékony hatással van. Bár ez egy nagyon ideális helyzet, s a mai rohanó, problémákkal teli világban sajnos ritka...


De azt gondolom, hogy bármennyire túlhajszoltak, fáradtak, ingerlékenyek vagyunk, törekednünk kell a megértésre, az elfogadásra, egy meghitt családi légkör kialakítására, melyben gyermekünk biztonságban érzi magát és fejlődni tud. Az iskola megkezdése előtt különösen fontos ez, hogy magabiztos és sikeres legyen majd.

A napi tevékenységek során számtalan lehetőség adódik, ami fejlesztőleg hat! Egy jól kialakított napirend, nem csak a szülőknek segít, hanem a gyermekek életének is ritmust ad. Segíti őket abban, hogy kialakuljon az időérzékük és jobban tájékozódjanak az időben. Ez a későbbiekben nagyon fontos szerepet játszik abban, hogy a saját idejüket jól osszák be, tervezni tudják a dolgaikat.


A gyerekek rengeteg tapasztalathoz jutnak, ha bevonjuk őket a házimunkába. Ennek során sok felfedezésre van lehetőség! Ha segíthetnek a vásárlásnál, akkor megismerhetik a gyümölcsöket, zöldségeket és különféle árucikkeket, mennyiségeket. Persze az is fontos, hogy közben beszélgessünk, monjuk el nekik, hogy mi, micsoda, mire kell, mennyibe kerül. Láthatják, mennyi 10 dkg felvágott és mennyi 1 kg kenyér, 1 liter tej stb... Ezek a tapasztalatok a matematika tanulásához is nagyon fontosak lesznek.



Ha bevonjuk őket az ételek elkészítésébe, akkor megtapasztalják a különféle anyagok milyenségét... a liszt fehér, finom a tapintása. Az ecet folyékony és szúrós a szaga... Az anyagok különfélék, van édes, savanyú, sós vagy éppen keserű. Egy ételnek van elkészítési sorrendje is! Ha mindezeket a gyerkőcök velünk csinálhatják, tapinthatnak, ízlelhetnek és közben mindig mondjuk, megnevezzük az anyagokat, ízeket, rengeteg tapasztalathoz, ismerethez juttatjuk őket és szókincsük, gondokodásuk is fejlődik.

Ha együtt készítünk valamilyen egyszerű sütit és ő is részt vesz az anyagok kimérésében, akkor ismerkedik a mennyiségekkel. Ha gyúrhatja, nyújthatja, díszítheti, akkor újabb tapasztalatokhoz jut az anyagok milyenségét és a sorrendiséget illetően. Akármilyen meglepő is, ez a későbbiekben a matemaitka, írás-olvasás tanulás során előnyére szolgál majd, hiszen fejlődik a finommotorikája, tapasztalatai lesznek a mennyiségek területén.

Egy 5-6 év körüli kisgyerek már próbálkozhat a zöldségek megpucolásával, hámozó segítségével. Figyelme, finommotorikája, szem-kéz koordinációja fejlődni fog. Ezek a képességek nélkülözhetetlenek az írás-olvasás tanulásához. Ha közben azt is megszámoljuk, hány darabot pucoltunk meg, melyik nagyobb, melyik több, akkor mennyiségi ismereteit fejlesztjük, ami majd a matematika tanulásánál jelent könnyebbséget.



A fenti tevékenységek számunkra munkát jelentenek, de ha ügyesen vonjuk be gyermekünket, akkor nekik élvezet, érdekesség, felfedezés, örömforrás.


Hamarosan pár izgalmas, a gyermekek fejlődését is elősegítő játék következik!

Németh Erika

#iskolakezdés #matematika #finommotorika #figyelem #felkészítésaziskolára #tériirányokmegismerése #szeméskézkoordináció

Kapcsolódó bejegyzések:
Posts Are Coming Soon
Kövess minket!
  • w-facebook
  • Twitter Clean

© 2014. Fejlesztemagyerekem.hu